"WHY are you late?"
Bibirnya terkumat-kamit sambil membuat muka. Dia memejam mata sejenak.
"And who... the kid.. your kid?" Yui menarik nafas dalam, mengetap bibir. "My friend's kid." Dia berdehem perlahan. "His.. his sibling."
"And why.?"
"Why.? "Why do you leave me alone, baby? Lagu Light- Goodluck tiba-tiba terngiang di minda. "Why did you bring him?"
"I mean, I'm so sorry but if I didn't bring him along he'll..." dia menekup mulut menahan sebak. "He'll be alone in home no one would keep an eye for him..." sengaja dia berlakon sebak.
Afnan hanya melihat sekeliling bilik. Dia spontan senyum pada si guru dengan mulut yang agak comot. "Hmmm! Dah, ambilkan tisu. Lap mulut dia.!"
"I MEAN, KENAPA cikgu nak kisah pasal kita, tugas dia orang ajar, lepas tu blah. Admods pun takdelah kisah macam ni. Betul tak Afnan?" Dia melutut menghadap Afnan. Afnan hanya terkebil-kebil mengangguk. "Tapi cikgu pun marah Anan kalau Anan datang lambat." Ujar si kecil itu.
Yui melepas nafas perlahan. Kenapalah budak ni perlu ada sekali... comel.! Dia mengetap gigi geram. "Kakak tak salahkan Anan pun, tapi Anan pernah datang lambat ke?"
"Tak!" Afnan mengoyak sengih. "Anan sukalah tempat ni! Mana kelas kakak?" Meliar dia melihat sekeliling sambil kedua tangan digawangkan ke udara, suka. "Okay, it's here it's here." Dia memimpin tangan Anan sambil melangkah dekat dengan kelasnya. Bersedialah...
"Anan nak belajar sini dengan abang jugak!"
"N-no.! You're like, six. Habiskan sekolah tadika awak dulu, mi baby."
"Um, okaaay. Habis tu, bila akak?"
"Mungkin takkan," Yui mengangkat bahu sebelah, sengaja mengusik. "Huffs!" Afnan menyilang tangan tanda merajuk. "Ey it's Yui???! You're so late man!" Sapa si Yukei. Yukie juga turut bersama Yukei di pintu, menanti kehadiran Yui.
"Hi, hey. Haha." Dia menggaru tengkuk yang tak gatal. "Who's the kid! He's so cute!" Yukie menghampiri, mencubit-cubit pipi Afnan. "What's your name?" Yui kembali memandang Yukei pula. "I'm running an errand on the way pergi sini tadi."
"So Adam? As usual masih tak dapat datang?" Dia mengangkat kedua belah bahu. "It seems... like that."
"Dia suka tinggalkan girlfriend dia lama-lama." Gumamnya. Perlahan saja bunyinya. Yui yang dapat menangkap segera menoleh. "Apa, Ei?!" Suara berkuasa tinggi dah menyerang.
Mak, aku tak nak mati hari ni, dia menelan liur. "A-and the child? Wh-what's the case?" Dia mengangkat kening sebelah pada Yui, cuba berlagak tenang. "Hm, no. As usual I looked for Adam first tadi..."
"Eh? Adam kan ada mak dia?"
"Yes, tapi sampai bila mak dia nak jaga lah pun. He's a lone ranger at home now."
"Serious? Awesome, haha."
"I know, right."
"And the kid's case, man?"
"That's what I wanna talk about, man? Haiyoh. The kid actually sleeping that morning and suddenly woke up screaming he wants an ice cream. I'm so dead. Phew." Dia menghela nafas berat. Pecah ketawa Yukei lagi. Ei memang banyak gelak ye kebelakangan ni. "Ended up brought him here," dia menoleh pada Yukie yang dah mendukung Afnan di pegangan. Dia mengangkat kedua belah kening. "Tak berat ke?"
YOU ARE READING
Displayer; Delinquent
RandomSerasa hidup ini seperti di dua dunia yang berbeza Dunia nyata(AW); dunia maya(DPW). Bukan sekadar dunia khayalan semata seperti yang dikisahkan drama sinetron 'Dunia Khayalan'. Kami digelar avatar, it's too complicated untuk membiarkan orang memaha...