53rd

1 0 0
                                    

{IRL; AW}

CHARLS MERENUNG dua budak teruna di depannya. Iskandar turut berbuat demikian, seakan membuat scanning pada Kaze dan Adam tu. Sambil mengangkat kening sebelah tertanya-tanya. "Dude, siapa bah ni?"

Charls mengecilkan mata sambil mengerling ke siling, menghela nafas perlahan.

"Tolong aku. Bawa travel around Sabah ni. Aku first time datang nih,"

Then why in the first place kau datang sini la? Wait... Charls, it's not even wrong to travel? Tapi kut ye pun, langsung tak ada plan ke nak pergi mana? Tak fasal-fasal...

Ruang bawah Hotel N°5 untuk tetamu itu berkumandang dengan lagu Darlin'- Avril Lavigne. "L, apa fasal rambut kerinting menggerbang ni?" Kaze yang memerhati kecantikan hotel itu menoleh wajah, agak tertarik dengan soalan Adam.
"Not your concern lah. Plus I'm Charls here." Dia bagai menepis angin, tidak mahu mengingat nama taiko tu.

Kaze sekadar merenung. Dia rambut apa pun dulu aku tak tahu.

Iskandar menyiku Charls pula. "Oh, ini... kawan online?" Iskandar mengangguk kepala dengan penjelasan itu. "Ni Kaze, dan yang ini Adam."

"Bah OK nice to know kamu berdua ah,"

Kaze dan Adam mengoyak sengih pada lelaki slang pekat Sabah tu. "Nama... siapa?"

"Is saja bah." Dia memperkenalkan diri sambil menyengih juga.

"...Is?" Is barang baik Karoot Komedia X?

Kaze hanya menganga, tak tahu apa terjadi.
"Iskandar bah namaku. Tapi urang biasa panggil Is saja tu," membulat 'o' mulut Kaze dan Adam mengangguk kepala faham. "Kenapa Is macam ada slang lagi pekat?" Kaze dengan muka lebih kelam tak faham bertanya. Sebenarnya memang nak tanya lama dah fasal hal tu sejak dia menjejak bumi bawah kayangan ni.

"Pertanyaan untuk yang lebih mengetahui." Bagai tourist guide Adam menunjuk pada Charls.

"Kau tak tahu ke orang Sabahan memang cakap gini? Mustahil." Charls menopang dagu.

"Mustahil, mustahil." Is mengiakan sambil mengunyah roti dicecah sup cendawan. Sadap batul.

Adam berdehem perlahan. "Jadi kau pun tak tahu la?" Soal Kaze turut hairan. Semua lah dia tak tahu?

"Ahem. Takdalah. Kut L nak tambah apa-apa info lagi ke..."

"Told you, I'm Charls."

"Jadi mau kemana lah kita ini?"

"Kita dekat ibu negeri ke ni?"
"Kota Kinabalu."

"Macam tu, kita pergi area dekat sini je. Tak kuasa nak bawa kau orang pergi Mount Kinabalu."




FIRST TU KITA ORANG pergi Sabah State Museum. Untuk orang-orang baru nak mengenali suasana Sabah tu sangat direcommendkan pergi sini. Kalau berminatlah. Tak minat, aku tak kisah. Charls menghela nafas dalam. "Dah naik kereta orang tu tutuplah pintu,"

Kaze yang hanya asyik melihat skrin telefon tersentak dengan arahan voltan tu. Segera pintu belakang kereta ditutup sambil dia berdehem perlahan.

"Banyak-banyak tempat menarik, muzium juga yang kau tarik kita orang pergi."
"Nampak sangat kau ini tidak mempunyai jiwa patriotik di jiwa." Is menepuk-nepuk dadanya, menggeleng dengan kata-kata Adam.
"Belum tahu lagi, dah bising."

"Tengok ni, aku baca ahem, dia cakap 'built in 1985, the Museum complex is sited where the British North Borneo Governor's Istana was once located. The Museum consists of the Main Building, Science and Education Centre and Heritage Village.'"

"Dah lah Kaze, kau baca je penerangan dekat dalam nanti." Potong Charls lagi.


"Dialah yang menjadikan bumi bagi kamu mudah digunakan, maka berjalanlah merata-rata ceruk rantaunya, serta makanlah dari rezeki yang dikurniakan Allah; dan kepada Allah jualah (kamu) dibangkitkan hidup semula." {Al-Mulk ayat 15}




P/S; do vote and leave feedback!

Displayer; DelinquentWhere stories live. Discover now