"ENGKAU NAK kemana Yuichi?" Yuichi mengangkat kening, teragak dia tersenyum. "Yelah, engkau nak ke mana?" Diulang lagi. Senyum pulak dia.
"Nursery Center?" Sengih selamba.
"Nak ikut! Best sangat ke kat situ?" Tanya Yukie perlahan. "Oh, kalau Yukie ikut aku pun nak ikut!" Yukie dan Yukei ikut sama tersenyum.
"Aku ikut." Ujar Adam tanpa mukadimah, melirik mata pada Yui yang sekadar tersenyum. Terasa terlebih gula. "Kaze macam mana?" Tanya Yukie pula.
Ei membuat muka tak senang. Kenapa mesti dia tanya Kaze?
"Oh, abang besar Arata!" Sapa Yukie, menyambut kedatangan Arata yang baru memasuki kelas.
"Heyya." Senyum menawan seperti selalu. Yui ikut tersenyum melihatkan Arata. Aku rasa aku jatuh chenta.
"Big brother!" Yukei juga tak ketinggalan menyapa Arata. Bro-in-law to be katakan. "Kenapa kau orang panggil big brother la?" Tanya Yui pula, seakan hairan dengan panggilan itu.
"Ho, you see. Big brother kita ni senior, tua dua tahun.!" Jelas Yukie sambil menegakkan dua jarinya.
Oh, shoot. Senior? "Wah, aku tak tahu."
"Habis tu apa kau panggil dia?"
"Arata? Just?"
"Oh word, Arata is really something." Yukie melirik Arata dengan muka tak percaya.Dia dah menggaru kepala yang tak gatal. "Kau orang yang duk panggil big brother bagai..." Arata sekadar menggumam rendah. Yukie bersungguh mengangguk pula. "Okeylah t...." uhoopsie. Lupa yang kita ada Adam dan Kaze. Ini bermakna Yui ada tiga pesaing?! Diamenggeleng-geleng kepada Yuichi. Yui muka kelam tak faham, mencerunkan mata. "Habis tu abang datang sini nak jemput Yuichi?" Yukie sekadar bertanya dengan sengih nakal.
Arata mengangguk berdehem pada pertanyaan itu.
"Wow!" Yukei turut membentukkan mulut 'o' sambil melirikkan mata pada Adam yang muka agak ketat.
So, itu dia? That's it? Abang senior kepada Yukie dan Yukei, seorang lelaki yang dia tidak tahu? Yang dia tidak kenal? Mata mula dijulingkan ke siling.
"So, it's okay for me to call you Arata, kan?" Kaze berdiri,mendekati. Yang lain dah cemas dengan Kaze yang tiba-tiba.
"Haah."
"Jya, nice to meet you." Dia mengangguk dan menoleh pada yang lain. "Aku pass. Tolong tengokkan Yuichi." Adam juga segera mengekori langkah Kaze yang seakan ingin beredar dari situ. "Aku tak jadi ikut. Next time."
Adam...! Yuichi menggenggam tangan, terasa berat membiarkan Adam pergi.
"Er, kita dah boleh pergi ke?" Lepas ni dah tak nak datang kelas ni lagi!
YUKIE MATA TERBELIAK.
Yukei menganga.
Yui mengukir senyum yang tak dapat nak ditafsirkan pada mereka berdua.
"Mama, siapa dia orang?" Dia melutut pada Aleeza. "My friends. Say hi!" Sebelah tangan dah mendepa menunjuk pada Yukie dan Yukei.
"Oh, hai!" Aleeza melebar sengih suka. Ack. Yukie dan Yukei saling berpandangan.
Kenapa dengan reaksi dia orang tu?!
Sejak bila Yui suka budak?! "Hai, Aleeza,"
"Hai.!" Yukei turut menyapa. "Yui! Sini jap!" Panggil Yukie, seakan bersedia untuk memberikan soalan cepumas tanpa mukadimah berdas-das. Matilah aku. "Mama, mana dada?" Ada dada???? Kali ni Yukei dan Yukie memang jatuh rahang habis.
"Tandaslah tu," acuh tak acuh saja dia menjawab. "Siapa da..."
"Hai, Aleeza!" Panjang umur, murah rezeki. "Yui! Kau ceritakan dari A sampai Z!"
"Things happened." Angkat bahu. Dan sebab... dia asyik sungguh nak panggil aku mama, hailah.
"Hush, mana boleh!" Yukie bagai menepis angin lalu. "Dan macam mana kau boleh end-up dengan big brother Arata ni.!"
"Betul betul!" Disokong Yukei pula. "Hm ye, aku faham. Moreover, kemungkinan Aleeza akan stay dengan kita... Yu-kie." Yukie dengan wajah sukar nak ditafsir pula. "No lah. Me and Arata akan jemput dan ambil Aleeza balik dai sekolah je." Yuichi melihat sekilas pada Arata yang dah melutut menghadap Aleeza.
"Aleeza nanti, dah besar, lepas 12 tahun you must keep your distance dan jaga batas pergaulan dengan guys. You're only seven just recently, right?"
Angguk. "Dada nak tinggalkan Aleeza ke?"
Geleng perlahan. "Because you're my first child, Aleeza belajar mengaji dengan dada soon."
"Wuah, mengaji? What's that?"
"Tak sabar nak tau? You'll learn soon!" Arata melebar senyuman. "Buat masa ni Aleeza duduk dengan your mama. And kita daftarkan sekolah rendah untuk Aleeza pergi." Muka Aleeza bersinar gembira. "Mama! Dada nak ajar mengaji!"
Yui dengan wajah sedikit terkilan tadi memberikan pandangan redup. "Are you okay with that, Yuichi?"
"Su-sure." Dia sedikit mengesat airmata yang bergenang. "Sure."
"Senior Arata! You're making her cry!"
"E-eeehhhh???"
"Yukei!!!"
P/S; do vote and leave feedback!
YOU ARE READING
Displayer; Delinquent
AléatoireSerasa hidup ini seperti di dua dunia yang berbeza Dunia nyata(AW); dunia maya(DPW). Bukan sekadar dunia khayalan semata seperti yang dikisahkan drama sinetron 'Dunia Khayalan'. Kami digelar avatar, it's too complicated untuk membiarkan orang memaha...