BAB 11

406 6 0
                                    

Harini Irfan berniat ingin membawa Nayla berjumpa dengan Uminya Puan Zainab.Uminya itu sudah asyik bertanya tentang hubungannya dengan Nayla.Jadi dia akan membawa perempuan yang diniat untuk menghalalkan itu berjumpa dengan Uminya.

"Sayang,u dah siap ke belum ?".Soal Irfan kepada buah hatinya yang sedang melaram bagai hendak pergi temuduga,maklumlah hendak ditemuduga tentang alam perkahwinankan."Sekejap lah sayang,I pun tak yakin dengan apa yang I buat sekarang ni".Jelas Nayla kepada Irfan sambil memandang cermin membelek-belek baju yang dipakainya."Dah cantik dah tu sayang,u nak cantik macam mana lagi ? U pakai apa pun cantik sayang..tak pakai apa-apa pon lagiiii cantik".Jelas Irfan kepada Nayla seraya ketawa nakal."U jangan nak gatal sangat eh ?".Nayla pantas mencubit lengan kekasihnya itu.Irfan hanya mengaduh disebabkan cubitan daripada Nayla itu."Okay lah tu,nanti umi tanya pula kenapa lambat ?".Jelas Irfan kepada Nayla."Okaylah,jom lah sayang".
Ajak Nayla pada Irfan.

Mereka sudah sampai di rumah umi Irfan,tiba-tiba dahi Nayla dilimpahi peluh yang dia sendiri tidak tahu kenapa ? Nayla mengambil tisu lalu mengesat dahinya itu."Sayang ? are you okay ?".Soal Irfan yang perasan dengan kelakuan Nayla itu."Yes,I'am okay sayang".Terang Nayla dengan yakin.Irfan tersenyum melihat gelagat Nayla yang akan berhadapan dengan uminya sebentar nanti."Sayang".panggil Irfan."Ya sayang".Jawab Nayla sambil menanti soalan yang akan keluar dari mulut Irfan."U jangan takut,sebab umi I bukan macam IBU MERTUAKU tu !".Jelas Irfan kepada Nayla sehingga membuatkan wanita itu tertawa.Ya,itulah kelebihan pada lelaki yang matang dia mampu mengawal keadaan."Macam-macam ehh u ni sayang,dah lah malas  nak layan..hahaha..".Balas Nayla serta tertawa bahagia.

Nayla duduk diruang tamu dengan penuh sopan dan diringi debaran yang tidak tahu mengapa."Nayla ?".Panggil Puan Zainab terhadap wanita itu.Nayla terkejut namanya dipanggil seperti dia melakukan kesalahan,dia mencari suara itu dan..Puan Zainab sudah berdiri dibelakangnya."Apa khabar aunty ?".Tanya Nayla yang ambil berat tentang bakal mertuanya itu."Alhamdulillah,aunty sihat je..Nayla sihat ke ?".Tanya Puan Zainab dengan penuh ramah."Alhamdulillah aunty,Nayla sihat je cuma kadang busy skit lah sampai lupa nak makan".Jelas Nayla yang bergurau dengan bakal mertuanya itu.Tiba-
tiba Irfan muncul dari halaman rumahnya itu."Amboii umi dah jumpa anak baru,sampai terlupa anak umi ni ke ?".Soal Irfan dengan nada merajuk manja."Hmm,dia pun tak reti nak balik rumah lepastu tanya kita pulak lupa ke tak ?".Bidas Puan Zainab selamba,Nayla hanya tergelak kecil melihat gelagat dua beranak itu.Tapi terselit juga rasa rindunya pada seseorang yang entah hidup lagi atau tidak.

Selepas selesai makan,Irfan mengajak Nayla berjalan di pantai yang berdekatan dengan kawasan rumahnya.Irfan memimpin tangan itu dengan penuh rapi.Nayla juga memegang erat tangan Irfan sementara tangan sebelahnya memaut lengan kiri Irfan."Sayang,u selesa tak dengan umi tadi ?".Tanya Irfan dengan penuh pengharapan."I happy sayang sebab umi u layan I dengan baik sangat".Irfan tersenyum bahagia apabila uminya dipuji oleh wanita yang amat ia cintai."I tak pernah rasa layanan seorang ibu sayang".Luah Nayla dengan suara yang mendatar kerana menahan sedih.Irfan pantas menoleh ke arah Nayla dan berhenti di tengah-tengah pantai itu."I ada untuk u sayang,susah senang kita bersama,walau apa pun yang jadi I akan ada untuk u".Satu kucupan hangat singgah didahi Nayla,serta merta gugur airmata anak yatim itu.Kesian Nayla kerana tidak pernah merasa kasih sayang sejak kecil.Irfan mengeratkan pelukkannya itu.Kebahagian hadir dari keikhlasan !

My Baby Girl [COMPLETE]Where stories live. Discover now