Bab 46

849 86 17
                                    

"And with that, you are hereby the official new face of FiraHazali. I couldn't be any more proud." Fira Hazali menghulurkan salamnya kepadaku sebaik tandatangan aku turunkan ke atas kertas kontrak. Tak salah aku, nama Fira Hazali memang dikenali sebagai pengurus kepada model-model di Malaysia. Juga, bekas PA kepada Puan Sri Amelia Ansari. Tahu sajalah besar mana tahap dia ni.

"Terima kasih, Miss Fira..."

"Aip! Before sign, panggil Miss and now, just Fira."

"Sure, Fira!" Tak salah aku, dia ni dah 30 something dah tapi you do you.

"Cumanya, rambut you nanti boleh tak bleach then colour it brunette? Then claim kat kita the cost apa semua, kita bayarkan." Wow! Nak dye rambut pun boleh claim.

"Thank you, Fira!"

"So, your first job is with Majalah Muda. You will pose for Teens punya brand. The payment will be issued later but since it's your very own first job, don't expect much. Even Danny was paid RM200 for his first gig."

"Danny?" Nama itu menyegarkan mata aku secara tiba-tiba.

"Yup. Danny Aduka. I have to say, when I first signed him under my agency, dia sama macam you. Nampak naïve, fragile and pure. But now look at him now."

"He joined modelling since sekolah kan?"

Wanita berambut frizzy itu kemudiannya mengajak aku duduk di atas couch dalam pejabatnya itu. Hopefully this is not the CastingCouch. Haa tahulah tu apa benda.

"Yeah, Guna was my business partner dulu so he's the one who introduced Danny to me. And I have to say, he was phenomenal. Malaysia is lucky to have him in the modelling industry. Young talents nowadays can't even stand close to him."

Tak tahu kenapa tapi aku merasa sedikit bangga mendengarkan itu. Siapa saja yang tak bangga apabila boyfriend oops I mean ex kau disanjung sebegitu sekali. Aku still tak biasa memanggil dia ex. Are we even broke up tho?

Yes we did.

"So why did you say I can stand close to him?"

"Because you just have it. That 'it'. Tak semua orang ada benda tu in themselves."

Aku kembang sedikit mendengar pujian sebegitu. I mean, bukan selalu aku hendak mendengar perkara sebegitu datang daripada mulut sesiapa.

"Anyway, you're using that phone?" Dia menunjuk ke arah iPhone 6 refurbished aku itu. "First payment nanti bawak-bawaklah beli phone baru. What year is it? 2016?"

Aku hanya mampu tersenyum kelat kepadanya. Kalaulah dia tahu yang wallpaper handphone aku itu masih gambar Danny yang sedang melukis dulu, mesti lagi teruk aku dibahan. Aku tak tahu dia tahu pasal aku ke tak tapi c'monlah, it's Danny we are talking about.

"Yelah. I'll buy it soon. Thanks for the idea, tho."

Dia tersenyum sebelum mengajak aku untuk minum petang bersamanya. Aku pun, dah diajak maka aku on sajalah.

Semasa minum petang itu, dia bercerita sedikit tentang pengalamannya lagi-lagi semasa menjadi PA kepada Amelia Ansari. Imagine jadi PA kepada model Malaysia pertama yang jadi cover Vogue Paris?!

Juga adalah diselit tentang Danny dan Guna dan ya, Aiman pun ada terselit juga dalam cerita ni. Babi. Apa pentingnya dia sampai kena mention hampir setiap masa?!

"Fira, I ada soalan."

"Sure, tanyalah."

"Aiman Soul tu ex Danny Aduka kan?"

Dia mengangguk.

"How were they before? I mean, were they loving type of couple or you know, sebab kan Danny tu baran sikit?"

Spotlight (Razif Haydar 2)Where stories live. Discover now