De volgende dag kan Hannah uitslapen, zover het uitslapen is. Om 07:30 uur staat ze startklaar om de paarden weer te voederen en dat is maar goed ook. Een merrie van haar opa gedraagt zich vreemd. Hannah loopt voorzichtig de stal in en probeert de merrie te kalmeren. Echter blijft de merrie onrustig rondjes draaien in de stal. Wanneer Hannah de merrie tot stilstand heeft kunnen brengen checkt ze o.a. het slijmvlies, tandvlees en voelt ze aan het hartslag van het paard dat het veelte hoog is. Ze belt Kjell op, omdat het de enige persoon is in haar omgeving die een beetje verstand van paarden heeft en die in haar op kwam. Op hetzelfde moment knielt de merrie en laat zich in het stro zakken. "SiSi, wat doe je? Ehm Kjell, ik moet ophangen, zie je zo" haakt Hannah het gesprek af. Hannah knielt naast de merrie neer en hoort aan de overkant van de box de hengst hinniken. Hannah haalt verschillende scenario's naar voren en bedenkt dat er een kans bestaat dat de merrie drachtig is. "Cassis, je bent een prachtbeest, maar had je niet eerder kunnen waarschuwen?" Vraagt Hannah hardop terwijl ze weet dat ze natuurlijk geen antwoord zal krijgen. Hanna's opa heeft elk paard van hem naar een soort frisdrank genoemd hier op het erf. Hannah zucht en staat op om alvast warm water en handdoeken te halen. Als ze gelijk heeft dan staat de merrie een zware ochtend te wachten en kan ze alvast een naam bedenken.
Kjell komt het erf op gereden en ziet Hannah met handdoeken en een emmer warm water, waar de stoom vanaf komt, de veranda afkomen lopen. "Heej Hannah, heb je al een idee?" Hannah zucht opnieuw. "Blij dat je er bent, al eerder een veulen ter wereld gebracht?" Hannah had enigszins een verbaasde blik verwacht, maar Kjell trekt geen enkele spier van spanning weg. "Dat moet lukken, je bent al goed voorbereid" Hannah zet haar lippen op elkaar en loopt met vlotte passen door. Hij moest eens weten, ik doe maar wat, denkt Hannah in zich zelf.
Hannah had het goed geraden, maar oprecht nooit opgemerkt dat de merrie drachtig zou zijn. De merrie heeft nooit eerdere symptomen laten zien en als er een veulen inzit, zal het geen grote zijn. "Ik zie de benen!" Roept Hannah. "Dat werd tijd," is Kjell opgelucht en weet dat er nu kracht bij komt kijken. "Goed kracht zetten Han" Merkt Kjell dan ook op naar Hannah. Hannah zet schrap en voelt dat Kjell achter haar komt staan. Hij buigt zich over Hannah heen en pakt ook de achterbenen van het veulen vast. "Oké, 1,2,3!" Bij 3 komt het veulen er dan ook volledig uit en is ter wereld gebracht door de merrie met behulp van Hannah en Kjell. Door de kracht die ze hadden ingezet viel Hannah in het stro, Kjell wist zich nog staande te houden en helpt Hannah al snel overeind. "Het is gelukt! Het is een hengst!" Roept Hannah vol bewondering. "Hij is zeker prachtig," Het veulen is zwart van kleur en heeft een col op zijn voorhoofd en linksachter een half witbeen. "Hoe ga je hem noemen?" Vraagt Kjell aan Hannah. Hannah glimlacht. "Tinto de Verano" verteld Hannah vol trots. Dit keer kijkt Kjell Hannah aan met een frons, "Tinto wat?" Hannah schiet in de lach, "Fanta" noemt ze vervolgens en buigt naar Kjell toe waarna ze haar lippen op die van hem drukt. Kjell glimlacht terug en legt zijn hand in Hanna's nek waarna hij zijn hand op haar schouder laat rusten en beide toekijken naar de merrie en haar veulen.
JE LEEST
Dream big, work hard and surround yourself with good people
ActionAls Hannah als dorpeling kan starten als Handhaver in de gemeente Amsterdam komt ze in een team terecht van 5 man, waaronder één mentor, die haar de basis van het beroep leert. Ondanks ze beide een totaal andere achtergrond hebben kunnen ze goed op...