prolog || prologue

1.7K 263 31
                                    

"Bedtime story!" Jeritan riangnya berjaya membuat ketiga-tiga anak kecil yang tadi masih aktif berkejaran ke sana ke mari, duduk berlonggok di hadapannya.

"Malam ni bubu nak baca cerita apa?" soal si kecil yang paling bongsu dengan pelatnya.

"Haah la ibu. Ibu tak ada bawa apa-apa buku pun." Si kakak memanjangkan leher mengintai-ngintai ke belakang, mungkin ada buku yang disorok di belakang badan ibunya.

"Malam ni, ibu bagi cerita special!"

Ya, sangat istimewa.

"Ceritalah ibu, ceritalah!" Riuh suara kecil itu mendesak.

"Kalau nak dengar, baring elok-elok."

Tiga anak kecil itu masuk ke dalam selimut, menyelesakan diri masing-masing lalu mata ditumpukan sepenuhnya kepada si penglipur lara, yakni ibu mereka.

"Once upon a time, there are an empire called Tigris An-Najh."

Tatkala menyebut nama kerajaan itu, matanya dipejam seketika. Menenangkan gelora di dalam hati.

"It was a big empire. A very very big. A very what?"

"Very very big empire."

Tawa mereka berpadu seketika sebelum cerita disambung.

"Empayar itu diperintah oleh seorang raja. Abang..." Anak terunanya diseru.

"Yes ibu?"

"Abang nak bagi nama raja ni apa?"

Dia jeda seketika sebelum menjawab.

"Let's call him King Arthur." Matanya membulat mendengar jawapan si anak.

Ni tak lain tak bukan kerja si ayahlah ni. Sukalah ajar anak tengok cerita yang bukan-bukan.

"Okay. King Arthur. Kakak, what should we call the queen?"

"Cinderella!"

Alahai anak, tak pasal cinderella bertukar pasangan pula.

"Okay, okay. Cinderella. So, Arthur and Cinderella got married. And they had three children."

"A beautiful princess, and two handsome prince." Jari telunjuk kiri diangkat, dan kemudian dua jari kanan diangkat dan dirapatkan.

"Year by year, the princess and her brothers grow older. Satu hari, princess jatuh cinta dengan seorang lelaki."

"Prince Charming!" jerit si kakak.

"Bingo! A drop dead handsome prince charming." Senyuman diukir. Terbayang wajah seseorang yang tak pernah pudar dari ingatan.

Dan malam terus larut bersama cerita-cerita yang keluar dari mulut si ibu.

Cerita yang bukan dongeng, bukan fantasi dan bukan rekaan.

Bukan cerita biasa.

Ini, cerita sebenar dia.

Dia, Laura Adara.

pardon my bad english :)
haa, jangan lupa janji kita! ⭐️

Her Lionhearted Guy [completed]Where stories live. Discover now