tiga puluh || thirty

747 76 14
                                    

[tadi tertekan publish, hehehe]

-------

Aku mundar-mandir sendiri di dalam kamar luas ini. Tangan dibawa mengetuk-ngetuk kepala sendiri.

Terperap dalam bilik serba merah jambu ini memang bikin aku stres. Boleh sasau aku dibuatnya. Gila tak stres? Hidup aku tak ubah macam banduan. Dua puluh empat jam dikawal rapi, makan minum semua dihantar. Memang macam penghuni penjara.

Duvet tebal dipandang dengan seribu satu idea dalam fikiran. Agak-agak kalau aku bertukar jadi Rapunzel, boleh tak? Tapi tak guna rambutlah, aku guna duvet.

Berkat menjadi spy in disguise di dapur semalam, aku dapat tahu yang Zatasyah ada saja di rumah kami. Tak ada dikenakan apa-apa tindakan lagi, cuma semua pergerakannya dikawal ketat. Ada faedah juga hobi bergosip dalam kalangan dayang-dayang istana ini.

Beg kecil berisi beberapa barang peribadi aku galas. Long hoodie serba hitam disarung, ambil vibes perompak profesional untuk malam ini. Semuanya demi bertemu dengan suami tercinta!

Tepat jarum jam menunjukkan angka 12, duvet yang diikat bersambung dengan cadar dan kain batik aku ikat di pagar balkoni. Setelah dipastikan semua penghuni telah berlayar ke alam mimpi, terkial-kial aku turun ke bawah sana. Memang feeling Rapunzel.

Pap! Aduh, sakit pinggang aku. Nasib baik tiada kemalangan jiwa.

Maaf bonda, ayahanda! Adara terpaksa. Sesungguhnya rindu di hati ini tak dapat dibendung lagi. Ceh, berdrama pula kau tengah malam begini.

Langkah kaki dibuka menuju ke pagar belakang. Terpaksa guna lorong tikus untuk melepasi para pengawal di pintu utama. Ada baiknya juga aku ni jenis nakal masa muda-mudi dahulu. Berkat suka merayap tengah malam dengan Ajwad, kami menemukan lorong rahsia ini.

Tiba di hujung jalan, aku terpandangkan susuk tubuh yang lengkap berpakaian celoreng hijau coklat.

Wajdi! Si Askar Diraja merangkap partner in crime aku. Cantik, ada peluang ni.

"Psst, Wajdi!" panggilku. Harap-harap dia dengarlah.

Kelihatan dia seakan terpinga-pinga. Matanya sudah melilau memandang kiri kanan.

"Sinilah!" kataku seraya itu melambai-lambaikan tangan.

"Puteri?" ujarnya.

"Ya, sayalah ni."

"Terkejut saya, dengan hoodienya. Dah macam orang jahat." kata Wajdi sebelum dia menekup mulut. Tersedar yang dia terlepas kata. Aku cuma tertawa kecil.

"Awak nak balik dah ke?" soalku.

"Ya puteri. Nak balik dah jumpa anak isteri. Syif saya baru je habis." Dia tersenyum di hujung kata.

Budak Wajdi ni sebenarnya muda lagi. Tapi rezeki jodohnya sampai awal.

"Awak tolong saya boleh?" Dia kelihatan terkebil-kebil mendengar soalanku sebelum memulangkan soalan kepadaku.

"Tolong apa tu?"

"Hantar saya balik." Dahi licinnya berkerut.

Her Lionhearted Guy [completed]Where stories live. Discover now