enam belas || sixteen

697 122 14
                                    

saya tengah cuba improve penulisan saya. kalau ada salah silap, jangan segan untuk komen.

terima kasih! 😘 ❤️

...............

Air teh yang masih berkepul-kepul wapnya dikacau perlahan dengan sudu. Mata asyik merenung refleksi sebahagian dahiku yang terpantul dalam air yang berwarna coklat kemerahan itu. Fikiran melayang jauh teringatkan si dia yang jauh di mata tetapi dekat di hati.

Siapa lagi kalau bakal suami tak jadi aku.

"Oh dinda..."

Aku tayang muka jelak kepada Ajwad yang kini menarik kerusi di hadapanku.

"Dinda jangan marah-marah. Takut nanti lekas tua."

"Diamlah. Suara dah la macam katak bawah tempurung."

"Ek eleh, PMS la tu." Ajwad mencebik di hujung kata lalu dia tuangkan kopi hitam sehitam rambutnya ke dalam cawan.

Air teh yang aku kacau sedari tadi aku sisip sedikit. Terasa suamnya air itu mengalir dalam esofagus dan turun ke perut. Ajwad yang sedang tersenyum sipu sambil menatap telefon aku hadiahkan pandangan pelik.

"Itu yang tersenyum-senyum, kenapa? Ada apa-apa yang Adara tak tahu ke?"

Terus kendur senyuman Ajwad dan digantikan dengan riak selamba seakan tiada apa yang berlaku.

"Eh, bakal suami Adara macam mana? Sihat?"

Okay, Ajwad memang pelik hari ni. Manakan tidaknya, tiba-tiba muncul nama Zatasyah pada petang ini.

"Jangan nak tukar topik. Dia okey ke tak okey dia punya pasal. Tak ada kena mengena dengan Adara."

"Itu pun nak sentap."

Aku acukan buku lima. Mulut dia ni memang, jaranglah tak menjawab kata-kata aku. Patutlah tak laku-laku.

"Dengar cerita malam ni kita ada tamu." Suara abang Abrar yang datangnya dari dapur mengalih perhatianku. Melihatkan sebilah foil yang tersisip pada pinggangnya dan wajah cerahnya yang sedikit kemerahan cukup buat aku tahu, abang baru selesai dengan latihan lawan pedangnya.

"Tamu? Siapa?"

"Entah. Bonda kata special guest. Special tak special, kita tunggulah malam ni." Kelibatnya berlalu ke bilik penyimpanan pedang di bawah tangga.

"Adara ada nampak tak sabre yang abang selalu guna tu?"

"Hah? Saibah mana pula kau ni?" sampuk Ajwad.

"Sabre la sengal. Kau berapa tahun tak servis telinga kau?"

"Cakap biar terang. Kau punya british accent tu pekat sangat." Ajwad beralasan.

Abang Abrar sekadar menjulingkan mata ke atas lalu menumpukan perhatian padaku semula.

"Sabre yang ada ukiran nama abang dekat hulu dia tu kan?"

Her Lionhearted Guy [completed]Where stories live. Discover now