dua puluh empat || twenty four

640 92 13
                                    

are you ready?

Perasaan yang berkecamuk cuba diredakan dengan menghela nafas berkali-kali. Mesej Zatasyah yang mengatakan penerbangannya telah selamat mendarat aku pandang sepi. Tiada rasa gembira seperti apa yang sepatutnya yang aku rasa. Semuanya gara-gara penemuan dua hari lepas.

Botol kaca kecil berlabel Botulinum Toxin itu aku pandang dengan rasa yang bercampur baur. Racun yang sama menjadi penyebab ayahanda hampir dijemput ajal. Dan aku temui ini di bilik kerja Zatasyah!

Serius otak aku blank sekarang. Tak boleh berfikir dengan baik. Kenapa racun ini ada di sana? Zatasyahkah dalang di sebalik kejadian ini? Kalau dia, kenapa? Adakah apa yang ayahanda risaukan suatu ketika dahulu sedang menjadi kenyataan?

Bunyi enjin kereta yang memasuki garaj rumah mematikan lamunan aku. Dia dah pulang! Dan ini masanya untuk aku siasat satu-persatu.

"Sayang, I'm home!" sapanya dengan wajah gembira. Kasut kulitnya diletakkan ke dalam rak kasut sebelum dia meluru ke arahku.

"Hi, miss me?" Tubuhku dia rangkul erat dari belakang.

Aku masih mendiamkan diri. Tangan disilang ke dada.

"Kenapa ni?" soalnya apabila melihat aku yang diam tak bersuara. Tiada reaksi gembira dengan kepulangannya.

Aku ambil botol kecil tadi dan serahkan padanya.

"Explain," kataku senada.

"Apa ni?" Botol kecil itu dia ambil dan ditilik lama. Seketika kemudian, riak wajah riangnya hilang.

"Mana dapat?"

"Your office. Persoalannya, macam mana boleh ada dalam safe box office awak?" Keningnya bercantum dan geleng kepala.

"I swear I don't know anything."

"Then, macam mana benda ni ada dalam office awak? Dia terbang sendiri masuk dalam safe box tu?" Sinis aku menyelar.

"Adara, tenang. Kita bincang elok-elok."

"Tenang? Awak pun tahu, ayahanda collapsed sebab food poisoning. He's almost to death and doctor said the poison that found in his body were this Botulinum thing! Dan saya jumpa ni dalam office awak, what do you expect?"

"Okay look. You can get mad at me, but please don't start a fight."

"Sekarang awak nak kata saya cari gaduh pula ke?"

"Tak, bukan macam tu. Beginilah. Boleh bagi abang masuk dan tukar baju dulu? Kita bincang elok-elok ya?"

"No! Saya sedang bercakap dan awak jangan nak cuba-cuba mengelat." Tangan didepangkan, cuba menghalang dia daripada berlalu ke atas.

"Allahuakbar. Masalahnya, saya tak tahu apa-apa pun. Tak tahu pun macam mana benda tu ada dalam office saya," tegasnya. Rambutnya dia raup kebelakang. Riak wajahnya jangan ceritalah, kusut habis.

"Habis tu kalau bukan awak yang bawa masuk, siapa? Hah? Eh, kita berdua je tau ada dalam rumah ni. Takkanlah saya pula nak racun ayahanda sendiri!"

"Awak nak kata saya yang cuba bunuh ayahanda ke?" soal Zatasyah. Aku cuma diam dan mengangkat bahu seakan berkata, 'well, who knows?'.

"Astaghfirullah, Adara! Susah ke sayang? Susah ke nak percaya kata-kata abang?" Ada nada kesal yang dapat aku tangkap dalam ayatnya.

Her Lionhearted Guy [completed]Where stories live. Discover now