Deringan telefon yang berbunyi aku abaikan buat kesekian kalinya.
"Jawablah, kesian dia."
Telefon di tangan dipandang sepi. Aku rindu... tapi aku takut rindu ini memakan diri andai aku dan dia bukanlah apa yang takdir mahukan.
"Jangan sampai hilang dia."
"Dia nak hilang ke mana? Ada je dekat rumah Doktor Jabbar tu," balasku dalam bentuk gurauan, walaupun aku tahu gurauan itu hambar tak berperisa.
"Lelaki, Adara. Lama-lama dia dah bosan dia akan tinggal dan cari yang lain."
Aku mengeluh buat kali entah ke berapa untuk hari ini.
"Telefon dia balik. Kesian dia, entah-entah dia tak tahu apa-apa pun pasal ini."
"Tapi dia ada cakap sesuatu hari tu... seakan dia dah tahu benda macam ni akan jadi."
"Mungkin dia dah boleh agak melalui reaksi wajah ayahanda ketika dia sebut pangkal namanya."
"Mana bonda tahu?"
"I was there dear." Oh yalah, aku lupa.
"Fikir baik-baik. Sayang kalau dilepaskan permata sebaik Zatasyah. Bonda tahu dia baik, dan naluri bonda kuat mengatakan dia tak tahu apa-apa tentang permusuhan Al-Asad dan Fahd."
"Tapi masalahnya, ayahanda..."
"Tentang ayahanda tu, kita boleh usaha kemudian. Yang penting jangan putuskan hubungan kamu dengan dia, andai Adara betul-betul sayangkan dia." kata bonda sebelum dia berlalu masuk ke dalam.
Hamparan biru yang menjamu mata ketika ini aku pandang tanpa sebarang rasa. Mata dipejamkan.
Jujur aku kata, aku tak kisah sikit pun tentang dia yang punya kaitan dengan Al-Asad. Tapi yang aku takutkan, kalau ada apa-apa terjadi andai aku dan dia bersatu. Baik mengundur diri sebelum cedera parah.
Tapi sekarang pun tak ada bezanya. Aku bersama dengan Zatasyah atau tidak, kedua situasi membawa kami pada satu rasa yang sama.
Sakit.
Bezanya, kami ada atau tiada ketika masing-masing memerlukan sokongan.
Sesuatu yang diletakkan di atas ribaku membuatkan mata yang terpejam dibuka. Ada sejambak bunga baby breath diletakkan di atas ribaanku. Aku pandang sisi, ada Mak Suri dengan wajah simpatinya. Aku tahu, pergolakan antara aku dengan Zatasyah ni dah jadi buah mulut para staf di istana ini.
Kata mereka, Puteri Adara nak kahwin dengan musuh kerajaan.
Huh. Kalau aku pecat seorang-seorang, baru nak melutut minta maaf agaknya. Masa buat dosa mengumpat tak berfikir. Mujur aku masih ada empati dalam hati.
"Mimpi apa Mak beri bunga ni? Birthday Adara lambat lagi." Aku tergelak separuh ikhlas.
"Bukan Mak, tapi kekasih hati Adara."
"Zatasyah?"
"Buat-buat tanya pula dia ni."
Terkelip-kelip mata aku memandang jambangan bunga di tangan.
YOU ARE READING
Her Lionhearted Guy [completed]
FantasyADARA | ZATASYAH "He was destined to be mine." Amaran : Buku ini mengandungi idea fantasi yang merapu tahap gaban. Terlalu cringe dan kesalahan tatabahasa juga bersepah. Baca dan tanggung risikonya sendiri. ----- Ini kisah Sang Harimau, Sang Singa d...