"Ding!" Bunyi besi terhantuk dengan besi.
"Lagi!"
"Ding! Ding!" Lebih keras bunyi hentaman itu berdenting.
"Sudahlah tu. Mari santap petang, ayahanda dah tunggu di balai santap." Suara bonda menghentikan kelakuanku. Pedang diletak ke tepi.
"Bonda dan Adara masuklah dulu. Abrar nak asah pedang sekejap," ujar kakanda sulungku lalu ditanggalkan topeng besi yang dipakai. Rambut perangnya yang basah dengan peluh diraup ke belakang.
"Baik. Mari, Adara." Bonda memimpin tanganku masuk ke dalam. Mataku melilau ke sekeliling binaan tiga tingkat ini. Mencari kelibat yang aku tak nampak sejak tengah hari tadi.
"Bonda, mana Ajwad?" Aku ajukan soalan tentang kakandaku yang kedua.
"Ke mana lagi, petang-petang macam ni ke pantailah dia. Joging." Aku angguk faham. Kakanda aku yang seorang tu pelik sikit, orang joging di taman, dia joging di pantai.
Anak rajalah katakan, nak joging tengah jalan raya pun orang tak marah.
"Ayahanda!" sapaku riang apabila melihat ayahanda yang khusyuk dengan tablet sambil menyisip kopi panas.
"Adara, bonda pesan apa? Anak dara tak elok terkinja-kinja macam tu." Aku sengih tak bersalah.
"Abrar ke mana?" soal ayahanda.
"Asah pedang katanya." Ayahanda sekadar mengangguk mendengar balasan bonda. Cawan kopi diletak kembali ke atas piringnya.
"Abrar ada beritahu apa-apa pada Razia?" soal ayahanda. Aku cuma diam menikmati pengat pisang di hadapanku.
Bonda berfikir seketika sebelum membuka mulut.
"Beritahu apa? Kalau tentang Deandra, Abrar ada beritahu Razia pagi tadi." Terus terangkat kepalaku mendengar nama asing yang disebut bonda.
"Ha ya, ya. Tentang itulah. Macam mana? Razia setuju?"
"Baik bagi abang, baik juga untuk Razia."
"Kalau macam tu, minggu depan kita ke De' Impireacht," putus ayahanda.
"Impireacht?" Laju mulutku mengulang perkataan yang disebutkan ayahanda.
"Adara..." Bonda menjegilkan mata. Aku tersengih. Lupa.
Jangan menyampuk perbualan orang tua.
"Sorry, sorry. Tapi buat apa pergi Impireacht?"
"Abang kamu nak bertunang."
Terngadah aku mendengar jawapan balas bonda. Bakal isteri? Impireacht? Deandra? Maknanya..
"Bakal kakak ipar Adara, Puteri Deandra dari De' Impireacht ke?" soalku, teruja.
Bonda angguk sekali tanda mengiyakan.
"Puteri Deandra yang cantik, bijak tu ya?"
"Ya sayang."
Aku bertepuk tangan. Senyap-senyap saja kakanda sulung ku tu, tahu-tahu tengah menjalin hubungan dengan pewaris Impireacht rupanya.
"Bonda! Kenapa beritahu Adara?" Suara tak puas hati kedengaran di belakangku. Aku menoleh. Abang Abrar memuncung lalu menarik kerusi di sebelahku.
"Kenapa pula Adara tak boleh tahu?" Aku menyoal dengan nada tak puas hati. Ni yang tak suka ni bila ada yang cuba-cuba nak rahsiakan daripada aku.
YOU ARE READING
Her Lionhearted Guy [completed]
FantasyADARA | ZATASYAH "He was destined to be mine." Amaran : Buku ini mengandungi idea fantasi yang merapu tahap gaban. Terlalu cringe dan kesalahan tatabahasa juga bersepah. Baca dan tanggung risikonya sendiri. ----- Ini kisah Sang Harimau, Sang Singa d...