En Büyük Peygamberdeveleri [Mantidae] familyasındandır.
Çevresindeki hareketlere karşı oldukça duyarlıdır. Kafasını oynatabilen tek böcek türüdür. Duruşunun dua eder gibi olduğu düşünüldüğünden ona peygamberdevesi denilmiştir.
Eril ve dişilerin boy farkı bu türde çok farlı olmamakla birlikte ortalama 7,5 ile 5 santim arasındadır. Dişilerin anten boylarının erillere göre daha kısa olması, vücutlarının daha iri ve ağır olması, kanat boyunun karnının boyunu geçmemesi ve çok uzun mesafelere uçamaması başlıca farklılıklardır. En kesin ayrım ise dişilerin karnının 5 segmentli, erillerin karnının 6 veya 7 segmentli olmasından yapılır. (Fotoğraftaki yedi segmentli.)
Asya, Afrika, Avustralya, Güney Avrupa ve Kuzey Amerika'da bulunabilen bir peygamberdevesi türüdür. 1899 yılında gemilerle taşınan yükler arasında Avrupa'dan Amerika'ya yayılmıştır. Yabancı tür olmasına rağmen Amerika Birleşik Devletleri'nde Connecticut'ın resmi eyalet böceğidir.
Özellikle Avrasya'daki en yaygın türdür.
Avrupa Peygamberdevesi üç ayrı renkte görülür. Bu renkler sarı, kahverengi ve yeşildir. Renk farklılığı büyürken yaşadıkları bitkilerin ve ortamın rengine göre oluşur. Bu sayede hem avlarına görünmeden pusu kurabilecek hem de avcılardan rahatça saklanabilecek bir kamuflaj ustası haline gelirler.
Diğer tüm böcekler gibi 3 çift bacağa sahiptirler ancak öndeki bir çift bacakları dikenli bir çengel gibi evrimleşip yakalayıcı bir çift kol haline gelmiştir.
Avını öndeki dikenli bacakları arasına sıkıştırarak yakalar. Bir kapan gibidir. Avlarını yakaladığı anda sonuna kadar tüketir. İlk olarak ağzına en yakın bölgeden tüketmeye başlasa da eğer av hâlâ fazlaca hareketliyse onu çevirerek boynuna doğru yönelir.
Yakalayabildiği, kendinden küçük ve zehirsiz her canlı ile beslenen etobur bir avcıdır. Genellikle çekirge, arı ve minik böceklerle beslendiğini görsek de bu tür daha büyük olduğundan bazı küçük kertenkeleler, fare gibi minik kemirgenlerin yavruları, kurbağa yavruları gibi küçük omurgalılarla da beslenebilir.
Çiftleşme anında eril, dişinin sırtına bir müddet vurarak önceden haber verir. Genelde erilini yese de bu her zaman gerçekleşen bir durum değildir. Aynı şekilde erilini yeme durumu sadece çiftleşme esnasında değil zaman zaman gerçekleşebilir.
Onlara bakacaksanız ayrı ayrı alanlarda tutmalısınız. Hareket eden neredeyse her şeyi yani birbirlerini de yerler. Kannibalizm (yamyamlık) yumurtadan çıktıktan itibaren görülebilen bir davranıştır.
Fotoğraftaki beyimiz mışıl mışıl uyuyor. Bir gecelik misafirimizdi.
📆 7 Ağustos 2020
📍Samsun / Alaçam, Zeytin📆 20 Ağustos 2022
📍Tekirdağ / ÇerkezköyKaynak:
🪲 https://evrimagaci.org/avrupa-peygamberdevesi-mantis-religiosa-9129∙ ☽𓆣☾ ∙