Ev Çıyanı [Scutigera coleoptrata]

50 3 4
                                    

Ev Çıyanları [Scutigeridae] familyasındandır.

Akdeniz Bölgesi'ne özgü olan bu tür farklı yollarla birçok bölgeye yayılmıştır.

Diğer çıyanlar geceleri aktifken Ev Çıyanı'nın aydınlıkla sorunu yoktur; hem gece, hem de gündüz görülebilir.

Tahtakuruları, termitler, hamam böcekleri, gümüşçünler, örümcekler gibi evde bulunan canlılarla beslenir. Yakaladığı avı dişlerinde yer alan zehir kanallarından salgıladığı zehri enjekte ederek öldürür.

Evdeki zararlılarla beslendiği için insan konutlarında yaşayan en faydalı canlılar arasında kabul edilir ancak korkutucu görünümleri ve ısırma ihtimali nedeniyle evlerde istenmez.

Zehri kedi ve köpek gibi daha büyük hayvanlara ciddi bir zarar veremeyecek kadar zayıftır. Çıyan sokması durumu çıyanın kendini savunma ihtiyacı hissettiği durumlarda gerçekleşir. Isırık yerinde biraz ağrı ve hafif bir şişlik görülebilir. Belirtiler genellikle birkaç saat içinde kaybolur.

Yiyeceklere veya mobilyalara zarar vermez.

Evde bodrum, banyolar ve lavabo kenarlarında daha sık görülür.

Doğada büyük kayaların ve ağaç yığınlarının altında, özellikle kompost yığınlarında bulunur.

3.5-6 santim arasıdır. 15 çift, uzun ince bacağa ve sert, 15 segmentli bir gövdeye sahiptir. Her segmentte bir çift bacağı bulunur. Bu bacaklar sayesinde oldukça hızlı hareket eder. Gövdesi sarımsı gridir veya kahve rengidir. Sırtı boyunca uzanan koyu renkli üç şerit bulunur. Bacaklarında da koyu çizgiler vardır. Tıpkı kertenkelelerin tehdit anında kuyruk bırakması gibi dikkat dağıtıp kaçabilmek için bazı bacaklarını bırakabilir. Görüşü gelişmiş ve çok yönlüdür.

İlkbaharda 60-150 adet yumurta bırakır. Yumurtadan çıktığında dört çift bacağı vardır. 6 deri değişimi aşamasından sonra diğer bacaklar gelişir ve erişkin görünümüne kavuşur. Her bir deri değişiminde gövdesine yeni bir çift bacak daha eklenir. Çevreye bağlı olarak 3-7 yıl arası ömrü vardır. 

📆 9 Temmuz 2021 📍Tekirdağ / Çerkezköy

Oops! Bu görüntü içerik kurallarımıza uymuyor. Yayımlamaya devam etmek için görüntüyü kaldırmayı ya da başka bir görüntü yüklemeyi deneyin.

📆 9 Temmuz 2021
📍Tekirdağ / Çerkezköy

Kaynaklar:
🦗 https://turkiyeyabanhayati.org/blog/detail/ev-ciyani-scutigera-coleoptrata
🦗 https://www.teknikturk.com.tr/TR/bilgi-merkezi/4134/ev-ciyani-ne-ile-ve-nasil-beslenir-nerelerde-gorulur

∙ ☽𓆣☾ ∙

Bitkiler ve HayvanlarHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin