Avrupa Eşek Arısı olarak da bilinir.
Sosyal Eşek Arıları [Vespidae] familyasındandır.
Avrasya kökenlidir.
Türkiye'nin neredeyse her yerinde görülür.
Avrupa'daki en büyük yaban arısıdır. Kraliçe 2.5–3.5 santim, işçiler daha küçüktür.
Diğer yaban arılarından farklı olarak kovan kontrolü kraliçe feromonu yerine işçi denetimine dayanır.
Kolonide az sayıda işçi bulunduğundan işçiler üreyerek ve sayılarını artırmaya çalışırlar ancak polis işçiler bu durumu engeller.
Birbirleriyle davranış veya feromonlar aracılığıyla iletişim kurarlar.
Üzerine basılma, yakalanma, yuva ve besin bölgesi yakınlarında saldırganlaşabilir. Bu tür durumlar haricinde agresif değildir.
Genellikle etoburdur. Yaban arıları, büyük güveler, yusufçuklar ve peygamberdeveleri gibi çeşitli böceklerle beslenir. Arada sırada meyve ve diğer şekerli gıda kaynakları ile beslenir.
Yuva, işçilerin dal ve bitki liflerini çiğneyerek kağıt benzeri bir yapıya dönüştürüp birleştirmesiyle oluşur. Yuvayı karanlıkta yaptıklarından karanlık bir yarık içine inşa ederler. Eğer yarık bulamazlarsa yuva inşaasından sonra yuvayı çevreleyen bir zarf yaparlar. Yuva materyalleri incelendiğinde oksijen, karbon, azot, eser miktarda silisyum, kalsiyum, demir ve potasyum bulunduğu ortaya çıktı. Bu da yuva materyali olarak toprağın kullanıldığını anlamamızı sağladı.
Yiyecek elde etme stratejileri mevsimsel olarak değişir. İlkbaharda kraliçe yumurtlamayı bırakır, işçiler dışarı çıkarak yiyecek arar. Sonbaharda işçiler çöp kutuları ve piknik alanları etrafında gezinerek kolay besin bulmaya yönelir. Bazense kleptoparazitizmin bir örneği olarak örümceklerden av çaldıkları gözlemlenmiştir.
Larvalarını beslemek için birçok böcek türünü avlar. Bu böceklerin çoğu bahçe zararlıları olarak kabul edilirken bazı arı türlerini de avlar. [Polistes nimpha] yuvalarına saldırdığı gözlemlenmiştir. Ancak bu avlanma tehdit oluşturacak nitelikte değildir.
Avrupa'da 1 Ocak 1987'den itibaren koruma altındadır.
📆 21 Eylül 2022
📍Tekirdağ / Çerkezköy / KızılpınarKaynaklar:
🐝 https://en.m.wikipedia.org/wiki/European_hornet
🐝 https://tr.m.wikipedia.org/wiki/Sar%C4%B1ca_(e%C5%9Fek_ar%C4%B1s%C4%B1)∙ ☽𓆣☾ ∙