Papatyagiller [Asteraceae] familyasındandır.
Acıgıcı, Acıgünek, Güneyik, Çıtlık, Cırtlık, Arslandişi ve Radika olarak da bilinir.
Asya, Avrupa ve Kuzey Amerika olmak üzere dünyanın hemen her yerinde görülen yaklaşık yüz çeşidi vardır.
Nisan ve mayıs aylarında tüm tarla kıyılarında, çayırlık alanlarla ve yol kenarlarında yetişen çok yıllık sarı çiçekli otsu bir bitkidir.
Çiçekleri ilkbahardan sonbaharın ortasına kadar açar. Açan çiçekler sonrasında kapanır ve karahindibanın tohumlarını taşıyan beyaz toplara dönüşürler. Bu beyaz topçukları oluşturan meyve kapçıkları en hafif rüzgarda bile uçup çevreye dağılır. Bitki böylece yaydığı tohumlarıyla çoğalır.
%5'e varan yüksek oranıyla en iyi doğal potasyum kaynaklarından biridir. A, C vitamini ve nikotinik asit ile kalsiyum ve türlü mineraller yönünden de zengindir.
Ayrıca, torexacin, retinol, levulin, inulin gibi bileşikler içerir. Bu nedenle yaprakları salatalara katılıp yenir. Kökü de yaşken doğranıp salatalara katılır.
Kurutulan kökü birçok ülkede öğütülüp acı hindiba kahvesi olarak içilir. Avrupa'nın bazı ülkelerinde ve Hindistan'da tarımı yapılan türleri vardır ve bunların çiçek büyüklüklerinin çapı 7 santime kadar varır.
Köklerinden çıkan sıvının pıhtılaşıp kurutulması kauçuk eldesinde kullanılır.
📆 28 Kasım 2020
📍Tekirdağ / ÇerkezköyAlışılmışın dışında.
📆 8 Haziran 2021
📍Tekirdağ / Çerkezköy📆 30 Ekim 2022
📍Tekirdağ / ÇerkezköyKaynak:
🌼 https://tr.m.wikipedia.org/wiki/Karahindiba∙ ☽𓆣☾ ∙