Yeşil Algler [Chlorophyta] familyasındandır.
Mikroskop altında görülen tek hücreli türlerden metrelerce uzun dev deniz yosunları, durgun sulardaki yeşil köpük birikintilerinden denizde bulunan kaygan yapılı bitkilere kadar su yosunu yaşamımızın her alanında yer almaktadır.
Su yosunları bitkilerin aksine fotosentez ürünlerini nişasta formunda depolamazlar. Kloroplastları sitoplazma içerisinde serbest olarak değil granüllü endoplazmik retikulum üzerinde bulunur.
Su yosunlarının üremeleri ikiye bölünme, tomurcuklanma, ana bitkinin büyümesi, spor hücrelerinin ya da eşey hücrelerinin üretilmesi gibi pek çok farklı şekilde gerçekleşebilir.
Algler çeşitli endüstri alanlarında kullanılan bazı hammaddelerin elde edilmesinde rol oynarlar. Ayrıca besin olarak kullanımları çeşitli kültürlerde yaygındır.
Alg teriminin Türkçede geçtiği ilk kaynak 1951 yılından bir gazete yazısıdır. Türkçeye Fransızca algue (yosun) kelimesi üzerinden geçtiği düşünülmektedir. Bu ise Latince'de deniz yosunu anlamına gelen alga kökenlidir. Yosun kelimesi ise köken olarak Orta Türkçeye dayanır ve en eski kullanımı 15. yüzyıl dolaylarıdır. Anlam açısından su ve bataklık bitkisi şeklinde kullanılmıştır.
Okyanuslarda bulunan diyatomlar ve diğer mikroskobik yosunlar tüm dünyanın ihtiyacı olan fotosentetik karbon ihtiyacının üçte ikisini üretir. Sularda yosunlar tarafından gerçekleştirilen fotosentez canlılara oksijen sağlar, canlıların besin ve korunma gibi ihtiyaçlarını karşılar. Yaşamı sona eren su yosunlarının dış iskeletleri dibe çökerek denizel kayaçların yapısına katılır.
Alg patlaması tatlı veya tuzlu su sistemlerinde su yosunu popülasyonunda hızlı bir artış veya birikmeyi tanımlar. Patlamalar genellikle gübrelerin suya karışması ile azot veya fosfor gibi besin maddelerinin su sistemine girerek ötrofikasyon sonucu aşırı alg büyümesine yol açması ile oluşur. Bu patlamalar güneş ışığını engelleme, sudaki oksijen seviyesini düşürme ve yosun türüne bağlı olarak suya toksin bırakma gibi zararlı etkilere neden olabilir.
📆 12 Ağustos 2020
📍Tekirdağ / ÇerkezköyKaynak:
🦠 https://tr.m.wikipedia.org/wiki/Su_yosunlar%C4%B1∙ ☽𓆣☾ ∙