Papatyagiller [Asteraceae] familyasındandır.
Gengel, Akkız, Ala Kangal, Ala Kenger, Deve Geneli, Eşek Dikeni, Gangal, Gangal Dikeni, Gankal, Genge, Genger, Kıbbun, Kocabaş, Kocabaşı, Şevkülmeryem, Sütlü Kengel, Uslu Kengel ve Meryemanadikeni olarak da bilinir.
1-2 metre boy ortalamasına sahiptir.
Birkaç yıllıktır.
Akdeniz ülkeleri, Güney Rusya ve Kuzey Afrika'da yaygındır. Ülkemizde Ege ve Marmara bölgelerinde sıkça görülür. Kurak ve çakıllı arazilerde 700 rakıma kadar toprak seçmeyerek yetişir.
Nisan ve haziran aylarında çiçeklenir.
Almanya'da Meryemana'yı andıran bir dinsel sembol olarak görüldüğü için Meryem Ana Dikeni olarak bilinir. Kızılderililer ise bu bitkiyi Deve Dikeni, Kutsal Diken veya Okunmuş Diken olarak adlandırmışlardır.
Tohumu ilkbahar sonunda veya sonbaharda şaşırtılarak saksıya ekilir. Ilık iklimlerde kendi kendine dökülen tohumlardan çıkıp büyür. Limonluklarda veya bitki örtüsü içinde ilkbahar başında doğal olarak yetişir. Ev ortamına uygun değildir.
Genç bireyler pişirilerek tüketilebilir. Gövde soyularak çiğ olarak yenilebilir. Kökleri çiğ ya da pişirilerek tüketilebilir. Çiçek tomurcukları pişirilerek tüketilebilir. Tohumlarından tüketilebilir yağ elde edilir. Tohumları ayrıca kavrularak kahve ikamesi olarak içilir.
Geleneksel olarak karaciğerin yatıştırılması ve safra akışını artırmak için kullanılır.
Nitrat içeriği nedeniyle, sığır ve koyunlar için zehirlidir. Nitrat ayrıca mide kanserine neden olabilir. Doz aşımı baş ağrısı ve mide sorunlarına yol açabilir.
📆 23 Eylül 2020
📍Tekirdağ / Çerkezköy📆 9 Mayıs 2021
📍Kırklareli / AsılbeyliKaynak:
🌸 https://kocaelibitkileri.com/silybum-marianum/amp/∙ ☽𓆣☾ ∙
ŞİMDİ OKUDUĞUN
Bitkiler ve Hayvanlar
القصة القصيرةForoğrafladıklarım hakkında bilgiler paylaşıyorum.