Tavus Kelebeği [Nymphalis io]

11 1 0
                                    

Tür ismi olan İo, Yunan mitolojisinden bir figürdür. Argos'ta Hera'nın rahibesinin ismidir.

Alaca Kelebekler [Nymphalidae] familyasındandır.

İlk olarak İsveçli doğa bilimci Carl Linnaeus tarafından Sistema Naturae eserinin 10. baskısında tanımlanmıştır.

Kanat genişliği 5-5.5 santim arasıdır. Kanat üstü paslı kırmızı renktedir. Uçlarında siyah, mavi ve sarı renklerden oluşan bir göz deseni vardır. Kanat altı koyu kahverengi veya siyah renktedir. Dişiler erillerden biraz daha büyüktür. Tırtıl halleri siyah renkli, parlak siyah renkli kıllarla kaplıdır. Pupalar sarımsı yeşil veya koyu gri renktedir.

Tırtıllar ısırgan ve şerbetçi otu türleriyle beslenir. Erişkinler diğer kelebekler gibi çiçek özü ve nektar ile beslenir.

Tehlike anlarında kanat üstündeki göz desenini göstererek kuşları korkutup kaçırırlar. Gizlendikleri veya kış uykusuna yattıkları ortamlarda ise farelerin saldırısı ile karşı karşıya kalabilmektedirler. Bu esnada kanatlarını birbirine sürterek çıkardıkları sesler ile fareleri korkutup kaçırmayı denerler.

Yaklaşık 50 ila 25 milyon yıl öncesine denk gelen Eosen döneminde tanığımız dış görünüşe ulaşmıştır.

Avrupa ve Asya kıtalarında bulunur. Türkiye'de ise Trakya, Marmara, Ege, Akdeniz, Karadeniz ve Güneydoğu Anadolu bölgelerinde görülmüştür.

Ovalarda, tarlalarda, çayırlarda, meralarda, parklarda ve bahçelerde yaşamayı tercih eder. Düşük rakımda 2.500 metreye kadar olan alanlarda yaşabilir.

Erişkinler yılın herhangi bir zamanında görülebilir, sıcak hava koşulları kış uykusundan erken uyanmalarına neden olabilir. Çoğunlukla kış uykusundan Mart ayının sonunda veya Nisan ayının başında uyanırlar ve çiftleşirler. Her yıl tek nesil ürerler. Ancak sıcak yıllarda ikinci bir nesil görünebilir. Yeni kelebekler Haziran ayında ortaya çıkar. Türkiye'de en çok görüldükleri zaman Haziran ayıdır. Eylülden itibaren tekrar kış uykusuna yatmaya başladıkları için Eylül-Mart arası pek görülmezler.

 Eylülden itibaren tekrar kış uykusuna yatmaya başladıkları için Eylül-Mart arası pek görülmezler

Oops! Bu görüntü içerik kurallarımıza uymuyor. Yayımlamaya devam etmek için görüntüyü kaldırmayı ya da başka bir görüntü yüklemeyi deneyin.

📆 24 Mart 2023
📍Tekirdağ / Çerezköy

Kaynak:
🦋 https://evrimagaci.org/tavus-kelebegi-nymphalis-io-7714

𓆣

Bitkiler ve HayvanlarHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin