Karınca [Formicidae] familyasını oluşturan, yaban arıları ve arılarla birlikte Zar Kanatlılar [Hymenoptera] takımında yer alan, sosyal yaşam gösteren böceklere verilen ortak addır.
Boyutları 0,75-52 milimetre arasıdır. Çoğunlukla kırmızı ve kara renkli olan karıncalar nadir de olda yeşil renge sahip olabilirler. Bazı tropik türlerin metalik bir parlaklığı vardır.
Kolay bulunmaları ve incelenebilmeleri nedeniyle biyoçeşitlilik çalışmalarında belirleyici türler olarak kullanılırlar.
Küçük doğal boşluklarda yaşayan birkaç düzine avcı bireyden çok büyük bölgeleri kaplayan ve sayıları milyonlarca bireyi içeren kolonilere kadar çeşitli topluluklar içinde yaşarlar. Büyük kolonilerde "işçi" ve "asker" sınıflarını kısır dişiler oluşturur. Aynı zamanda verimli erkekler ile bir ya da daha fazla "kraliçe" denilen verimli dişiler bulunur. Bazen "süperorganizmalar" olarak tanımlanırlar çünkü tek vücut hâlinde bir arada çalışırlar.
Antarktika, Grönland ve İzlanda gibi bazı büyük adalar dışında tüm kıtalarda yaşarlar. Otçul, avcı ve leşçi olarak birçok besin kaynağından yararlanırlar.
Kara hayvanı biyokütlesinin yaklaşık %15 ile %25'ini oluştururlar. Biyokütleleri omurgalıların biyokütlesinin üzerindedir. Bu başarıları sosyal örgütlenmelerine, yaşam alanlarını değiştirebilmelerine, kaynaklardan yararlanmalarına ve kendilerini savunmalarına bağlanmıştır.
Karıncalar 110 ile 130 milyon yıl önce yaban arısına benzeyen hayvanlardan türemiş ve çiçekli bitkilerin ortaya çıkışından sonra çeşitlenmişlerdir. Süperkıta Laurasia üzerinde yalnızca birkaç ilkel tür yaygındı. Böcek popülasyonunun yalnızca %1'ini oluşturuyorlardı. Tersiyer döneminde koşullara uyarak baskın tür olmuşlardır. Oligosen ve Miyosen dönemlerinde bulunan fosil kalıntılarının %20 ile %40'ını oluştururlar. Baltık kehribarlarında bulunan fosil cinslerinin %56'sı Dominik kehribarlarında bulunanların ise %92'si günümüze kadar gelmiştir.
Günümüzde 12.000'den fazla karınca türü sınıflandırılmıştır ve türlerin 14.000 civarı olduğu sanılmaktadır.
2012 verilerinde Türkiye'de 306 tür-grubu taksonda 286 tür ve 20 alt tür kaydedilmiştir.
📆 11 Haziran 2021
📍Tekirdağ / Çerkezköy📆 5 Ekim 2022
📍Tekirdağ/ ÇerkezköyKaynak:
🐜 https://tr.m.wikipedia.org/wiki/Kar%C4%B1nca∙ ☽𓆣☾ ∙