38

764 64 56
                                    

Dahyun memandang Jeno yang berada disebelahnya sekilas

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Dahyun memandang Jeno yang berada disebelahnya sekilas. Bibirnya mengukirkan senyuman apabila melihat sisi wajah lelaki itu yang sedang fokus melakukan kerjanya itu.

Badannya dilenturkan ke hadapan dan meletakkan wajahnya diatas meja beralaskan tangan. Pandangan matanya tidak putus daripada merenung wajah kacak lelaki itu.

Jeno yang sedang menulis itu tersenyum nipis, dia sedar Dahyun sedang merenung kearahnya. Sebelah tangannya naik diatas kepala gadis itu dan mengusapnya.

"Kenapa?" Jeno bertanya lembut. Matanya masih fokus pada bukunya, dia sedikit pun tidak terganggu dengan renungan itu, sebaliknya dia suka.

"Bosan." jawab Dahyun ringkas. Dia mencebik bibir dan mengeluh perlahan. Menyesal pula dia mengikuti Jeno pergi ke perpustakaan untuk membuat kerja.

Sekarang dia seperti tunggul yang tidak tahu mahu melakukan apa. Daripada tadi dia hanya meneliti sekeliling perpustakaan sehingga dia sendiri sudah jemu.

"Pandang muka aku lama-lama. Mesti tak bosan." kata Jeno tenang, terselit tawa kecilnya pada hujung ayat itu.

Dahyun meluruskan semula tubuhnya dan berpaling menghadap Jeno lalu mendongak dagu untuk memandang wajah lelaki itu dengan lebih jelas. Matanya tidak lari daripada meneliti wajah lelaki itu.

Jeno yang perasan akan tindakan itu terus meletakkan pen hitamnya dan menoleh kearah Dahyun sambil tertawa. Pipi gadis itu dicubit.

"Apa. Tadi suruh tengok lama-lama." Dahyun merungut tidak puas hati. Dia memegang pipinya yang baru dicubit tadi.

"Nah ambil ni. Baca." Jeno menghulurkan sebuah buku yang berwarna merah padanya. Dahyun memandang buku itu kosong. Dia bukannya minat untuk membaca buku.

Dahyun memandang Jeno semula. Pada mulanya dia tidak mahu, tetapi setelah Jeno mengangguk padanya, huluran Jeno itu dicapai. Lebih baik dia membaca buku daripada terus mengacau Jeno. Kalau dia asyik mengacau, memang tidak siaplah kerja lelaki itu nanti.

Badannya kembali disandarkan pada kerusi. Muka surat pertama di buka. Permulaan cerita ini seperti menarik sahaja. Kepalanya disengetkan sambil membaca buku itu.

Jeno menoleh memandang kearah Dahyun. Jeno tersenyum kecil sebelum dia menarik kepala gadis itu untuk dilentokkan pada bahunya. Dahyun mendongakkan wajahnya, memandang Jeno yang sudah kembali fokus pada kerjanya. Dia tersenyum nipis.

Dahyun mendekatkan kerusinya dengan Jeno dan kembali meletakkan kepalanya diatas bahu lelaki itu.

--

"Lena tidur?" soal Jeno, dia memandang kearah Dahyun yang masih dalam keadaan mamai itu. Semasa di perpustakaan tadi, dia terlelap. Akhirnya buku yang dibaca olehnya tadi hanya sempat dibaca pada 10 muka surat pertama sahaja. Dia dah kata, jodohnya dengan buku memang tidak berpanjangan.

[C] I Don't Need You | LJNWhere stories live. Discover now