Dengan wajah separuh mamai yang masih belum hilang jetlag, aku hayun juga langkah kakiku menuruni tangga. Mulut yang menguap luas tanpa dapat ditahan, aku tutup ala kadar dengan tangan kananku.
Wajah mama dengan mulutnya melopong memandang ke arahku tidak ku hiraukan. Kaki tetap melangkah hingga aku sampai ke tangga terakhir. Langkah ku terhalang apabila tangan mama memegang kejap lengan aku.
Wajah mama aku pandang dengan tidak puas hati. Sudahlah tidur aku terganggu, apa pulak yang tak kena ni
"Kejap kejap Nara nak pergi mana pakai baju macam ni?"
Mata mama menilik pakaian aku dari atas kebawah. Tshirt longgar berwarna peach lembut berenda dihujungnya dipadankan dengan sehelai jeans berwarna biru lusuh.
"Pergi dinner ayah tu la. Kenapa? Tak jadi pergi ke?"
Kalau tak jadi pergi la senang hati aku. Bila tak puas tidur mood pun melayang entah kemana. Rasa pijak tak pijak je aku kat bumi nyata ni. Kalaulah dapat bantal dengan blanket amannya hidup aku...
"Inaraa! Eh mama tengah bercakap dia boleh khayal pulak! Kenapa tak pakai baju yang mama dah letak dalam wardrobe? Kan mama dah pesan pakai dress tu untuk malam ni?"
Kepala yang tak gatal aku garu-garu perlahan. Rimas nak berdress bagai. Nak keluar makan malam je kan?
"Malas la ma... kita nak pergi dinner je kan? Perlu ke beria sangat? Macam over je nara tengok.. segan la."
Pap! Adoii lengan yang terasa berbirat kena tampar dek penangan mama, aku gosok laju.
"Sakit la ma! Alah maa senang-senang ma pergi jela dengan ayah. Macam tak biasa pulak. Lain kali je nara join ok?" Suara aku rendahkan cuba memujuk mama agar mengecualikan aku daripada dinner appointment yang entah dengan siapa-siapa ini.
"Dah tak payah nak mengarut. Mama nak sekarang juga nara pergi naik salin baju yang mama dah sediakan tu. One more thing! Muka tu cuba rias sikit dah macam mayat hidup mama tengok. Yang ni tak segan pula? Ada pula nak jumpa orang luar pakai macam ni. Buat malu mama dengan ayah je." Mama mengomel tidak puas hati. Tubuh aku juga ditolak-tolak untuk kembali naik ke bilik.
"Ala ma nak kena pergi jugak la ni? Dengan siapa kita nak pergi dinner tu? Banyak songeh betul la.."
Pap! Sekali lagi lengan aku ditampar mama. Adoi sakit! Makin cemberut la wajah aku.
"Nara pergi siap sekarang atau ma suruh mak kiah siapkan nara. Pergi cepat kita dah lambat ni! Tak elok buat orang tertunggu-tunggu. Pergi salin cepat!"
Dengan muncung sedepa kaki aku langkah juga naik ke atas. Sengaja aku menghentak-hentak kaki, menunjukkan protes dengan arahan mama yang bagaikan tiada kompromi lagi. Ada pula nak suruh mak kiah siapkan aku. Ingatkan aku ni budak-budak lagi ke?
Lengan yang disonggol kuat oleh mama mematikan lamunan aku terhadap pergaduhan kecil dirumah sebentar tadi.
'Ah jauh betul aku mengelamun!'
YOU ARE READING
Padamkan Ragu ✔️
RomanceNurul Inaraa Batrisya. Nama secantik orangnya. Namun sikapnya yang keras kepala dan pantang dicabar mendatangkan seribu satu rasa pada Mohamad Rayyan Rizki. Mengalah dengan mudah adalah satu kepantangan buatnya. Mengapa perlu mengalah jikalau hati...