Bab 37 | Insyirah

6K 253 40
                                    

"Inaraa!"

Aku angkat muka bila nama aku dilaung dari luar bilik pejabat. Wajah Airil menjengah di balik pintu yang renggang itu.

"What?"

"Pucatnya muka kau.. tak sihat ke?" Soal Airil. Dia melangkah masuk lalu dilabuhkan punggungnya atas kerusi.

Aku picit-picit tengkuk yang agak lenguh dan terasa tegang. Lama sangat menghadap skrin laptop sedari pagi tadi, bila Airil tegur baru terasa betapa lenguhnya urat sendi aku tika ini.

"Penat sikit. Tengah kejar due.."

"Nak aku tolong ke?"

Tawa aku terhambur bila mendengar soalan Airil itu. "Wahh tanya macam tak ada kerja je? Aku dah siap lah, check lah email kau. Aku ada forward dah. Ni ada apa kau cari aku ni?" Aku menyoal.

Airil garu kepalanya yang tidak gatal. Serba-salah nak suarakan tujuannya datang ke bilik aku. "Er... lunch jom? Bosan lah lunch sorang-sorang. Tak best."

Dahi aku berkerut dengan pelawaan Airil itu. "Bukan kau dah ada date ke? Mana awek kau?"

Airil mengeluh. Wajahnya berubah muram. "Itu lah pasal dia busy pulak tiba-tiba. Kena ikut boss dia lunch meeting, melepas lah aku nak keluar lunch dengan awek aku."

Aku hanya paparkan senyuman meleret. "Sorry Ril tapi aku tak dapat temankan kau. Aku nak balik lah, half day. Tak sedap badan ni."

Terus tegak tubuh Airil. "Kau tak sihat ke? Demam? Dah tahu demam kenapa masuk juga kerja??"

Soalan Airil aku balas dengan senyuman cuma. Masih terbayang di ruang mata apa yang Rayyan lakukan pada aku semalam. Lama aku diamkan diri bawah pancuran air sampai kecut kulit. Pagi tadi aku terjaga dengan tubuh berbahang, kalau ikutkan memang aku tak larat nak pergi kerja tapi bila teringatkan ada kerja yang menuntut perhatian aku dalam kadar segera, aku gagahkan jua untuk bangkit dari katil.

"Kau nak aku hantarkan?" Pelawa Airil.

Tersentuh hati aku dengan layanan prihatin Airil. Orang luar melayan aku lebih baik daripada suami aku sendiri.

"It's okay, thanks Ril. Aku boleh drive lagi ni." kata aku sambil mengemas meja yang berselerak. Beg tangan dalam laci aku tarik keluar lalu aku bangkit berdiri. Bersedia untuk pulang ke rumah.

Airil turut sama bangkit dari duduk. Dia mengekor langkah aku masuk ke dalam lif. Sama hala tuju, turun ke basement tempat letak parkir kereta.

Airil hantar aku sampai ke tempat letak parkir kereta aku. Pintu belah pemandu dibukakannya. Airil sedari dulu lagi memang tidak lokek dengan layanan prihatin dan mesranya. Padanlah ramai perempuan berderet beratur di sekeliling pinggangnya.

"Thanks." Ujar aku setelah menyarung kemas tali pinggang keledar.

"No problem! By the way, aku rasa better kau pergi klinik dulu sebelum balik, get a check up. Serius muka kau pucat risau aku nak biarkan kau drive sendiri macam ni." Kata Airil lagi.

Aku lemparkan senyuman pada Airil. Cuba untuk menunjukkan diri aku kuat untuk memandu pulang. "Aku okay lah Airil. Aku tak akan drive kalau rasa tak mampu nak drive. Don't worry okay?"

Dengan berat hati Airil tutupkan juga pintu kereta. "Okay. Stay safe and tolonglah makan banyak sikit ya Inaraa, aku tak sabar nak tengok kau gemuk. Last but not last, jaga anak buah aku tu elok-elok."

Tergelak aku dengan kata-kata berbaur arahan Airil itu. Memandai je dia kata bayi aku ni anak buah dia? 'Bertuahnya anak aku ni, belum keluar lagi dah ramai yang sayang.'

Aku terus memandu keluar dari bangunan pejabat. Aku hanya memandu santai atas jalan raya, tak ada apa yang nak dikerjakan.

Berhenti di traffic light merah, telefon aku menjerit minta diangkat panggilan daripada nombor tidak dikenali. Sekali, aku hiraukan saja panggilan itu. Namun bila masuk kali kedua nombor itu muncul di skrin telefon, aku angkat juga risau kalau ada apa-apa yang penting.

Padamkan Ragu ✔️ Where stories live. Discover now