Bab 10 | Rafiqi

4.2K 156 14
                                    

"Ian tak ada cerita apa-apa ke?" Tanya kakak Rayyan ketika kami sudah beredar ke ruang tamu seusai menikmati makan malam.

Mak Nab datang meletakkan air panas dengan buah-buahan. Aku cuma senyum tanda berterima kasih.

"Cerita pasal apa?"

"Hmn cerita apa-apa la pasal Naraa ke?"

Aku ketawa. "Tak ada apa nak diceritakan pasal Naraa ni kak..."

Kakak Rayyan kelihatan tidak berpuas hati. "Ish takkan lah Ian tak cerita lagi? Lambat betul dia bertindak takkan nak tunggu melepas dulu baru nak frust monenggeng lagi." Omel kakak Rayyan tidak puas hati.

Aku cuma ketawa tidak faham hujung pangkal bicara wanita itu. 'Ah lantaklah! Kalau Rayyan belum cerita tentunya kisah itu tidak penting untuk diceritakan.'

"Ian tu nampak je macam stoner macam tak ada perasaan tau tapi diam dia bukan boleh diduga. Bila dia diam maknanya ada lah benda yang tengah berjalan dalam kepala dia tu." Kata kakak Rayyan seraya menjuih bibirnya ke arah Rayyan yang masih rancak berbual di meja makan dengan papanya.

Rayyan yang perasan dirinya diperhatikan, menoleh ke arah kami. Spontan dia mengenyitkan matanya nakal.

Kakak Rayyan yang turut sama menjadi saksi perbuatan nakal itu cuma ketawa geli hati melihat tingkah adikknya itu. Aku jadi termalu sendiri, terus aku hadiahkan kerlingan tajam pada Rayyan.

"Eh kenapa tak minum air tu?" Kedengaran suara mama Rayyan yang sedang berjalan menghampiri kami.

Aku hadiahkan senyuman. "Kenyang lagi baru sudah makan nasi kan...sedap-sedap semua mama masak." kata aku sambil tepuk-tepuk perut aku yang sedang sandar kekenyangan.

"Alhamdulillah senang hati mama dengar..."

"Mama tu jarang-jarang masuk dapur tau. Langkah kanan lah you Naraa datang sini dapat merasa air tangan mama." Celah Rayyan yang turut sama mengambil tempat duduk di ruang tamu ini.

Mama Rayyan yang rasakan dirinya bagaikan disindir, terus menjeling Rayyan tajam. "Banyak bunyi pulak budak ni. Tak sedar diri tu dah lah liat nak balik. Nak kena ada makan-makan dulu baru reti nak cari jalan balik rumah?" Sindir mama Rayyan pulak.

Aku gelak perlahan. Terkulat-kulat Rayyan disindir mamanya depan tetamu sebegitu.

"Ian sibuk la mama..."

"Aah Ian sibuk berdating ma." Celah adik perempuan Rayyan pula.

"Eh eh budak ni jangan nak melebih-lebih pulak. Orang tarik balik duit belanja baru tau." Ugut Rayyan.

Radhiya cuma mencebik bibirnya. Tidak terkesan dengan ugutan abangnya itu.

Aku ketawa terhibur. Seronok rasanya dapat berkumpul ramai-ramai sebegini. Meriah dan banyak modal buat bersembang. Dari tadi ada saja disembangnya.

Berlainan sungguh dengan keluarga aku yang lebih bersikap pentingkan diri sendiri. Jarang-jarang kami meluangkan masa bersama. Waktu makan juga semua pakat makan berasingan melainkan sarapan pagi. Semuanya mula berubah semenjak aku baru pulang ke sini.

Ternyata keluarga aku yang dulunya tidak jauh beza dengan keluarga Rayyan sudah mula berubah menjadi sebuah keluarga yang dingin dan beku...

Yang hanya bercakap bila perlu. Tiada lagi sembang kosong, meluang masa bersama sekadar merapatkan ukhuwah kekeluargaan.

"Inaraa!" Peha aku ditepuk mama Rayyan perlahan.

Terkejut aku dibuatnya. Terpingga-pingga aku memandang ke arah mama Rayyan. 'Ah malunya aku semua mata sedang memandang ke arah ku!'

Padamkan Ragu ✔️ Where stories live. Discover now