Tajemný příběh, ve kterém je smrt lékem.
„Připravte se na kouzelníka, který do vašich žil vnese strach a utrpení, a na kterého už nikdo z vás nikdy nezapomene..."
O tom, že tento sendvič pro naria_orpheus patří do mystery stánku se přesvědčíme již po prvních kousancích. Popisy se zde nachází v různých tajemných provedeních, a i něco tak jednoduchého jako ticho hraje mnoha chutěmi. Může být těžké a dusivé s příslibem nebezpečí, či kyselé jako „sakra, vždyť my o vrahovi vlastně vůbec nic nevíme" nakládačka. Zkrátka se nenudíme a všemu nasazují korunu černé myšlenky působící jako pepř. Štiplavý, lehce ostrý, představující nám stvůry, které za tmy vychází ven. Avšak žádné fantasy chutě tu nehledejme, jde o stvoření ryze z našeho světa, o kterých se máme brzy dovědět více. Alespoň tedy o jednom konkrétním a jak již název napovídá, je to maniak. Dílo ještě nebylo dokončeno a skutečné chutě vyšetřování se nám zatím moc nedostává, ale autorka se snažila vše dohnat tajemnem a chutěmi psychologie, což nás prozatím nechává zaměstnané.
Pokud přijde na složku s fakty, ta působí nemastně, neslaně. Nevyhneme se závanu wikipedična, který je silný zvláště v místech, kde přijde na proces provádění lobotomie a samotné konverzace mezi postavami kvůli tomu nepůsobí přirozeně. Dialogy se zdají být jen přepisem faktů, které byly vyhledány a chybí tam lidštější podání. Nepříjemným zrníčkem může být množství postav, které se vyskytují na stále ještě malém prostoru. Zatím nejsou charakterově moc jasně oddělené (a některé jsou již mrtvé, což nám věci jen komplikuje). Z formálního hlediska je zde přítomný menší boj s pomlčkami, který může být pro někoho iritující.
Na tomto pokrmu je znát promyšlenost a zaručeně byl připraven s velkou péčí. Autorka tu popisuje známé i neznámé lékařské zákroky, mistrně kombinuje metafory s popisným jazykem a ty největší hrůznosti zůstávají šikovně nevyslovené, takže mysl čtenáře tak může pracovat. Rozhodně je třeba ocenit i samotné vyhledávání informací, kdy nešlo jen o prosté: „Pojďme tam hodit tohle, to by mohlo vypadat dobře!" K dispozici máme též černobílý trailer, který plní svou úlohu v naladění atmosféry – má méně než minutu, nepopisuje ani postavy či děj, ale pouze podává myšlenky spojené se životem a smrtí, jež nás budou provázet.
Pojďme tedy na dezert. Maniac je tajemné dílo, které zatím nemělo čas rozvinout svou detektivní linku, ale nabízí promyšlené popisy, psychologické hrátky a též je tu trailer, který pomáhá vytvořit mystery atmosféru, jež tu skutečně hraje prim. V tuto chvíli se velice těžce určuje, jak na tom dílo bude v budoucnu, ovšem těch šest kousků, které si mýval Čtenář mohl dát, ho přesvědčilo o tom, že jsou tu přítomny kvality, které by mohli čtenáři ocenit. Pojďme se tedy společně podívat, jaké triky má ten náš kouzelník v rukávu.
ČTEŠ
Mývalí recenze pro pohodáře
RandomPřipravte se na mňamku, vcházíte do mývalího revíru. Bude se podávat sendvič, připravený vám přímo na míru. VAROVÁNÍ: pokud své dílo předhodíte mývalím packám, stáváte se (ne)dobrovolně součástí gangu pohodářů, kde funguje zákaz štěkání a kousání.