„Ptáte se, jak může být jedna osoba zodpovědná za dvě tak odlišné katastrofy? No, někdo za to určitě odpovědný je, ale já ne. Helmalay Streigo, jméno mé. A tohle je příběh o tom, jak mě zavřeli."
Fantasy pokrm od Danhelka v sobě skrývá fantazií nabitý, šťavnatý svět plný kouzel. Vše obohacuje složka zvířecích společníků, která může některým fajnšmekrům připomínat chutě jiného díla, Zlatý kompas. Hrdinka a její sova sdílí spirituální napojení, dochází mezi nimi k přenosu energie, a společně řeší otázku života a smrti.
Příjemně vypečenou složku tvoří určitě osobnost – a osobitost – hlavní hrdinky, která působí přirozeně a pojí v sobě ingredience mladické nerozvážnosti i existenční tíhu. Přeci jen, máme tu dost možná kolaps říše, nyní není čas na šprýmování! Nebo snad ano?Samotný obsah může drhnout již od prvotního ochutnání. Věty prologu působí zmatečně, až nečitelně. Někdo by mohl říci, že se příběh drží povrchu a nepouští čtenáře dál – nevysvětluje fungování magie ani zrod kouzelných bytostí – což může způsobit obtížnější zažívání.
Samotné ingredience působí chutně, avšak zpracování celého pokrmu znemožňuje jeho hlubší konzumaci. Přitom se jedná o klasické „prohřešky" ve formě špatně psané přímé řeči, opakování slov, častého spoléhání se na příslovce (dobře, směle, zlé, slabě, naštvaně se pojí do jedné husté kaše, odkud není úniku) a chaotického využití tučného písma a kurzívy. Pokud by se něco dělo jen občas, v malé míře, nejednalo by se o takový problém. Kousek šlupky přímé řeči, nebo lehce syrová kurzíva se dají nějak vstřebat. Jenže zde si člověk neoddechne. A pokud čtenář text rozebírá nejen z hlediska obsahu, pak je možné, že provede jen pár kousanců a bude mít dost.
Nyní zpět k tomu křupavému. Dílo obsahuje pestré popisy světa, kdy kromě vnitřních myšlenkových pochodů můžeme okusit i něco z toho vnějšku a vychutnat si atmosféru všemi smysly. Kromě hrdinky se zde objevují i další postavy, každá se svým příběhem, které mohou zaujmout svou různorodostí. Každý má svůj příběh, který může vyprávět. K tomu všemu se přidávají drobné ilustrace skryté v záhlaví, které jsou pomyslnou třešničkou na fantasy dortíku. Nebo olivou na sendviči.
A jaký se bude servírovat dezert? Dílo Začalo to mnou obsahuje osobitou hrdinku i kouzelný svět. Čeká na nás magický zvířecí společník a plejáda roztodivných postav, každá se svým vlastním příběhem. Samotné provedení díla však znemožňuje příjemné čtení, objevují se zde stylistické nedostatky a takřka v každém odstavci se najde něco, co čtenáře chytí za oko. Dílo si odnáší We Can Do It mývala, který pomůže uhladit zejména formální podobu: vyškrtá slova navíc, pomůže s čárkami a příběh vyšvihne na takovou úroveň, že si ho budete moci objednat i v pětihvězdičkové nakladatelské restauraci!
ČTEŠ
Mývalí recenze pro pohodáře
RandomPřipravte se na mňamku, vcházíte do mývalího revíru. Bude se podávat sendvič, připravený vám přímo na míru. VAROVÁNÍ: pokud své dílo předhodíte mývalím packám, stáváte se (ne)dobrovolně součástí gangu pohodářů, kde funguje zákaz štěkání a kousání.