Darenovo dobrodružství aneb pojďme očekávat klišé jako Židé Mesiáše!
Dnešní položkou na menu je fantasy dílo z kuchyně zirafice , humorný příběh plný chutných plot twistů. V tomto pokrmu se zaobíráme blemcavou potvorou zvanou Klišé, která je v tomto případě jako ryba fugu: pokud ji umíte připravit, je to pochoutka a pokud ne, zabije vás to. S potěšením mohu říci, že tento pokrm zatím žádného čtenáře neusmrtil (nebo o tom alespoň nevíme). Klišé se zde opravdu objevují, a to v nejrůznějších formách od problematiky vyvoleného po romantickou procházku, ovšem jejich konzumaci si užíváte. Své na tom nesou seriózní prvky převzaté ze zavedených fantasy i sci-fi knih, díky kterým si čtenář užívá narážky na Pána prstenu či Stopařova průvodce po galaxii, které perfektně zapadají do řízeného chaosu. A ve středu toho všeho se nachází Daren jinak též známý jako šedá kancelářská myška, hrdina, milovník, vyvolený, Skokan, uťáplík, a dost možná také jediná normální postava, která je zde k nalezení.
Jednou z nepříjemností je zde název, tento pokrm má dva, vlastně hned tři možné názvy a člověk neví, jak o něm má mluvit. Název „Klišé" je sice výmluvný, ovšem obálka nese úplně jiná slova. „Daren vs nesmírné klišé/ vesmírné klíště" dílu zase přidává jiný rozměr a v tomto ohledu by bylo dobré vědět, na čem si to vlastně pochutnáváme. Samotná první kousnutí nepůsobí souvisle, spíše se zdá, že autorka vzala několik klišé a ty napasovala na mini povídky zalité stejným hrdinům a teprve časem nastává jistá souhra chutí tvořící celistvý příběh. Zklamání s sebou přináší konec, který někomu může zachutnat hořce. Je velice uspěchaný, velká část věcí (např. trénink) je vynechána, nebo se pouze zmiňuje v přímé řeči. Rozhovory jsou jistě užitečným nástrojem, ovšem zde jsou zvláště v závěru nadužívány a tato zprostředkovanost odvádí pozornost od jinak vážně chutných prvků v podobě humoru i drama, kterých se nám v závěru dostává ažaž, ale málokdo si to náležitě užije.
Zmínili jsme Darena jako jedinou normální postavu, takže nyní se podívejme na ten bláznivý mňam zbytek. Na tak malém prostoru se objevuje romantická linka se zamilovanou-buřty útočící Liz, dále je tu mentor Karl vyvedený v Rambo chutích (jehož nespisovnost spojená s uměním skoku i boje je naprosto k zulíbání), ten je doplněn o tajemného pana Klobouka, strýčka s nadváhou, zuřivé ovce a nechybí ani vesmírné klíště zvané Požírač. Člověk by řekl, že něco takového nemůže nikdy zapadnout dohromady, ale opak je pravdou. Každá tato složka má sice svou vlastní osobnost, přesto se navzájem doplňují a byť čtenář ocení každou samostatně, společně tvoří dílo, které má grády. Postupem času zapomínáte, že příběh vznikl „jen" pro účel zachycení jednotlivých klišé a jeho cíl je najednou na úplně jiné úrovni. Už pouze nezachycujeme a nepřetváříme horké prvky do sladkého humoru, ale prožíváme, přemýšlíme, radujeme se, ztrácíme dech, smějeme se... Tato ztřeštěnost tak na talíři působí stejně seriózním dojmem jako ostatní „neklišoidní" díla, která nevznikla za účelem výzvy či výstřelku. Kromě pobavení je zde cítit i hlubší myšlenka, někdo by řekl i poselství, a právě to z tohoto kousku dělá pochoutku vhodnou k doporučení.
A nyní k dezertu. Toto dílo je chutnou humornou záležitostí, a i když zde autorka úmyslně používá nejrůznější klišé, vše je provedeno s citem a děj ani postavy nezanechávají čtenáře chladného. Příběh probouzí emoce a o to větší škodou je začátek, který hraje na strunu „jen" výzvy vedoucí ke zpracování klišé a také závěr, jenž vše velice rychle sune ke konci a čtenář nemá šanci si vychutnat humor či drama, na kterých přitom autorka nešetřila. Stejně tak by se hodilo ujasnit si, jak se toto dílo jmenuje, protože název na Wattpadu a obálce nekoresponduje. Samotný příběh dostává Mývala Čtenáře, který si Darenovo dobrodružství sny i světy užil a postavy si zamiloval. Pokud máte rádi kombinaci humoru a drama, určitě byste měli dát tomuto příběhu šanci.
ČTEŠ
Mývalí recenze pro pohodáře
RandomPřipravte se na mňamku, vcházíte do mývalího revíru. Bude se podávat sendvič, připravený vám přímo na míru. VAROVÁNÍ: pokud své dílo předhodíte mývalím packám, stáváte se (ne)dobrovolně součástí gangu pohodářů, kde funguje zákaz štěkání a kousání.