Život školáka umí být pěkně náročný a naši hrdinové si rozhodně nemohou stěžovat na nedostatek dobrodružství. Jednoho napadne harpyje se vzteklinou a posedne samotná temnota, zatímco druhý je zase navlečen do naprosto nevkusného oranžovozeleného ohozu. Můžete si tipnout, který z nich má těžší život. Odpověď vás možná překvapí.
Dílo Žíly života od JitkaSkorkovsk představuje fantasy hamburger, který je přímo nadupaný akcí. Již první kousnutí v rámci prologu nás doslova vhazuje do děje a my se seznamujeme s dvěma postavami: uprchlicí-kriminálnicí-čarodějkou a jejím mladým policistou-oponentem. Aniž bychom znali jejich příběhy (či alespoň jména), cítíme příjemně ostrou chemii, kterou tito nepřátelé (možná i brzy-milenci) mají. Po překonání prologu se otevírá paleta chutí, kterou s sebou přináší dva nyní již pojmenované pohledy, studentka Lisa a „agent" Arthur. Dá se říci, že jeden stojí na straně zla (soudě dle temnoty kolující v žilách) a druhý na straně dobra (ve světě plném magie a fantastické zvěře se hodí mít někoho se zbraní, kdo bude dohlížet na pořádek). V tomto příběhu však není nic černobílé a vše je překvapivé. Kdykoli si myslíte, že jste pochytili směr, kterým se vydáváme, autorka jej změní. Ať již jde o velice nečekané úmrtí ve stylu anime protagonistů, co zahynou ve druhé epizodě, nebo o tajemné přenosy do minulosti/budoucnosti/zkrátka na jiné místo, o kterém toho zatím moc nevíme, ale doufáme, že bude vše dovysvětleno. Dílo totiž ještě není dopečené, v tuto chvíli obsahuje 29 kapitol a volné konce ještě stále čekají na svázání. Již nyní je však znát chuťový profil, kterého se toto dílo drží a dost možná i bude držet aneb problémy dospívajících se střetávají s problémy světa, který je třeba zachránit (ovšem provedeme to v tom černém outfitu, ne v té jedovaté zelené!).
Pokud bychom se zaměřily jen na obsahovou stránku, některé scény (zvláště ze školního prostředí) působí poněkud přitáhnuté za vlasy, někdo by z nich cítil i jistou umělotinu aneb je zde akce pro akci. Student se během výuky dostává do život ohrožujících situací a vlastně je to všem jedno. Ať již jde o nebezpečná kouzla, která mladistvým umožňují násilím proniknou do hlavy jiných či souboje o jakýchsi hodinách tělocviku. Autorka možná pracovala ve stejné kuchyni jako Rowlingová, když stavěla Bradavice, i zde jsou obyčejné místnosti jako koupelna dobrodružstvím na celý život. Jen místo abyste zkameněli pod pohledem baziliška, tak vychrchláte černou krev a přemístíte se na palouček kdoví kam. Něco takového se však dá docela snadno zkousnout a obsah vyloženě problematický není. Ovšem pokud se zaměříme na celkovou úpravu, zde si dost možná spálí jazýček i ti nejotrlejší strávníci.
Z hlediska děje se nám pod ruku sice dostal nabušený fantasy burger, ovšem když přijde na jeho zpracování, můžeme si pochutnat jen na polovičním, majonézou pravopisných chyb oslizlým kusu svačinky. Zezačátku se lehké překlepy, i špatně použité přechodníky dají respektovat, stejně tak se přimhouří očko u opakování slov či chybějící čárky, ale postupem času se vše horší, a má to vliv na celkové pochopení textu. Chaoticky psaná přímá řeč, které chybí dokonce i takový základ jako velké písmeno na začátku věty či oddělený odstavec, chybějící diakritika a písmenka, to vše nám komplikuje vnímání textu a může nás z toho brzy rozbolet hlava. Hrdinové se „zatavují", aby se na něco podívali, dívka „mněla" špinavé oblečení a co se zbytku „tyče"... Ne, tudy cesta nevede. Váš steak nápadů může být sebekvalitnější, ale pokud ho spálíte na škvarek při nekorektním grilování, bude výsledek stále nepoživatelný.
Nyní zpět k tomu mňam. Samotný svět, ten je nevýslovně bohatý a jde z něj cítí promyšlenost. Objevují se zde známé i naprosto nové potvory a kromě školy „čar a kouzel" tu máme i organizaci S.V.A.O.M.B., kterou si můžeme představit jako kouzelnickou policii se střelnými zbraněmi a draky. Samotné fungování magie je v příběhu do jisté míry vysvětlené, působí zde systém, ať již mluvíme o posilujících krystalech či částečkách magie zvané lululy. Během konzumace nás čeká spousta originálních novotvarů (i zábavných jmen pro destinace aneb „Aktámap", hmm, jakpak ten název asi vznikl), nevšedních situací aneb začátek vtipu „Temná čarodějka a poloupíří policista vejdou do baru", drsných soubojů i humorných promluv. Zmínili jsme zde chemii páru z prologu a byť není jisté, že se jedná o pár hrdinů, který nás provází zbytkem kapitol, jiskření spojené s kousavou nadsázkou se jim rozhodně upřít nedá. Obě postavy mají svou osobitost, své cíle, motivy, sny a sledovat jejich „řádění" je někdy opravdu pastva pro oči.
Nyní k dezertu. Příběh Žíly života patří k těm, u kterých se nenudíte. Svět čar a kouzel má spoustu zajímavých prvků, které stojí za prozkoumání, ať již jde o školu, organizaci S.V.A.O.M.B., fungování magie či tajemné výlety hrdinky, které v žilách koluje prvotřídní temnota. Samotné zpracování jednotlivých ingrediencí však pokulhává a celý pokrm je zbytečně degradován a je pro náhodného strávníka takřka nečitelným. Některé chyby doslova mění význam textu, a i když tu máme fantastický svět, pokud mu nedopřejeme správnou formu, je to jako ohřát polévku gaspacho. Zkrátka v ní ten pracně vytvořený nápad utopíme a nestaneme se admirály. Něco takového naše mývalí skvadra nemůže dovolit a z tohoto důvodu nastupuje We Can Do It mýval, který rád pomůže i s touto stránkou věci, aby mohl příběh dělat radost, a přitom zbytečně nefixoval chyby, které umí být vlezlejší než špenát zaseknutý v zubech.
ČTEŠ
Mývalí recenze pro pohodáře
De TodoPřipravte se na mňamku, vcházíte do mývalího revíru. Bude se podávat sendvič, připravený vám přímo na míru. VAROVÁNÍ: pokud své dílo předhodíte mývalím packám, stáváte se (ne)dobrovolně součástí gangu pohodářů, kde funguje zákaz štěkání a kousání.