[Hari-Hari Silam] 1

7.8K 157 8
                                    


***PROLOG***

SINAR BULAN telah lama larut bersama malam. Angin lembut bertiup di luar tingkap membuatkan dingin di dalam bilik itu kian mencengkam. Wajahnya tidak beriak merenung skrin komputer riba sambil bersila di depan meja Jepun. Sejenak dia termenung memikir. Kemudian jemarinya berlari di atas papan kekunci.

Menulis dengan derap setiap ketukan telunjuk di atas kekunci.

On a second thought, it ain't easy. One giga sure it ain't easy, it ain't all breeze, it ain't all waltz.

Terhenti.

Mug berisi air suam dicapai. Dibawa ke bibir. Perlahan diteguk menuruni rengkung.

Jemari kembali mencari aksara.

The age-old stain is still there. Dah jenuh Clorox, bleach and ntahapahapantah lagi. Tapi tak mau jugak hilang. On a second thought, again, everything takes time, kan?

Pandangannya jatuh pada bingkai-bingkai gambar di atas meja Jepun di hadapannya itu. Pada kuntum ros di atas meja.Tanpa sedar dia menarik senyum tawar. Telunjuk kanan kemudian berlari di atas Syntap Mouse Pad. Seketika kemudian nada yang begitu biasa suatu ketika dulu itu berlagu daripada komputer riba.

Viopipe. Butterfingers.

Nafas panjang dihela.

Everybody has a past. Everybody lives a present. And everybody deserves a future. 



1

SWEET CHILD OF MINE-Guns and Roses berdentum daripada headphone di leher. Kepalanya turut sama bergoyang menari sambil mata berlari di atas baris ayat The Street Lawyer-John Grisham. Dah tak ambil pusing hal keliling. Haikal di sebelahnya pula bising dengan mama tanya itu ini. Memekak! Dash menjulingkan mata yang tengah membaca. Yang kena tinggal nanti aku. Kau nak bersuka ria pulak! Memang menaikkan darah aku betul la budak ni.

"Oi!" Bahunya ditolak kasar.

Dash menjulingkan mata. "Haikal, do you have a death wish?" gumamnya rendah di celah gigi yang diketap tanpa mata meninggalkan muka surat Street Lawyer. Tapak tangan memang betul rasa ringan.

Haikal ketawa. "You're soooo gonna like it here." Adiknya yang sorang tu buat muka keji. "Heaven Malaysia!"

Heaven Malaysia kepala kau berjambul! Lembut aje lidahnya nak menyebut. Tapi kalau sebut nanti mau sah-sah kena piat dengan mama, kena jerkah dengan ayah. Sheesh! Buat drama pulak tengah-tengah lapangan terbang Kuantan ni. Dash hanya merengus kasar. Suara pemain MP3 dinaikkan hingga habis tak boleh nak pusing dah. Orang yang lalu-lalang memandang ke arahnya tak dihiraukan. Rambut depan yang meriah dengan streaks of midnight blue itu diselak naik ke atas dahi. Nampak gaya kena potong la rambut depan ni. Serabai! Sempat dia mengomel dalam hati.

"Mana dia orang ni mama?" Haikal dah mula mengipas tubuh dengan majalah Times ayah. Panas!

"Pak Lang on the way tu..."

"Assalamualaikum."

Serentak empat kepala mendongak.

"Zad!" Encik Johari dah berdiri. Tangan adiknya itu disambut sambil mereka berpelukan.

"Aunty Yong, Pak Long." Johan yang berdiri di belakang Encik Aizad menegur ramah sembil bersalam.

"Mama mana?" Puan Mariah bertanya. "Dah tinggi lagi Johan ni."

AnthemWhere stories live. Discover now