INITIUM SAPIENTIAE Timor Domini.
786 menyanyikan Heaven's Keys di telinga. Hujung telunjuk mengikut tulisan perkataan-perkataan Latin yang tertulis di atas coat of arms University of Aberdeen yang menghiasi thermal mug berisi mocha di atas meja.
Moto University of Aberdeen.
Yang selama ni dia tak pandang dengan sebelah mata pun. Tapi sembang semalam dengan Kak Trisy buat matanya kini luas terbuka.
"Akak rasa dengan jadi student kat uni kita ni, patut lebih-lebih lagi lagi la kut jadi a good, practicing Muslim."
Tangan yang tengah potong epal merah di meja makan terhenti. "Say wha...?"
"Serius." Trisy yang tengah menyenduk sup sayur dari kuali ke dalam mangkuk mengangguk. "Tak perasan uni kita punya moto tu cakap apa?"
"I do speak several languages, Kak Trisy. But Latin is definitely not one of them." Dash ketawa.
"Akak pun tak cakap Latin la. Tapi Wikipedia kan ada." Trisy bawa mangkuk sup sayur ke meja. "That Latin line actually bawa maksud 'The beginning of wisdom is fear of the Lord'."
Initium Sapientiae Timor Domini.
Hujung telunjuk sekali lagi meniti huruf-huruf yang membentuk perkataan ayat Latin tu.
The beginning of wisdom is fear of the Lord.
Kebijaksanaan itu bermula dengan perasaan takutkan Tuhan.
"I know it is a biblical reference." Suara Kak Trisy kembali terdengar di telinga. "Tapi if I can use it with my very own tafsiran and pemahaman, then yay for me."
Kebijaksanaan itu bermula dengan perasaan takutkan Tuhan.
Sebab dengan perasaan tu bertanda, kita takkan buat perangai dan laku yang bukan-bukan. Sebab dengan perasaan tu bertanda, kita akan pastikan gerak langkah kita masih dalam garis sempadan.
Inner compass. Kompas dari dalam diri untuk menentu gerak hala langkah jiwa dan kaki.
"Sebab tarbiah tu sebenarnya like the setter of our inner compass. The inner balance untuk emotional wellbeing, sebagai anchor, untuk define the sense of purpose, untuk define our definitions in life, sebagai lifelong provision sementara sampai pengakhiran hayat menunggu ajal nak tiba. Dan yang paling penting, untuk capai mardhatillah. Reda Allah."
Kemudian dia capai sekeping post-it note kosong dan magic pen berbagai warna. Seketika dia menulis dan menconteng di atas halaman kuning yang kosong tu. Siap. Helaian kuning yang kini penuh dengan warna dan tulisan tu dilekatkannya di tengah corkboardbersama helaian-helaian kuning yang lain.
YOU ARE READING
Anthem
General FictionEverybody has a past. Everybody lives a present. And everybody deserves a future. Published April 2013, ISBN 9789670508629 Goodreads : https://www.goodreads.com/en/book/show/17800555-anthem