50

1.1K 60 1
                                    

RUANG TINGKAT BAWAH The Hub tu dah mula hingar dengan orang, padahal pagi tak la lewat mana sangat pun. Ada yang nak berurusan dengan Student Support Service, ada yang berurusan di ShopHub, ada yang berurusan di InfoHub, ada yang mencari morning kickstart dan sarapan di Tiki Cafe dan Subway.

Kinematics is the study of motion without consideration of the mass of, or the forces acting on, the system. For particle motion, let r(t) be the position vector of the particle in an inertial reference frame. The velocity and acceleration of the particle are respectively defined as

v = dr/dt

a – dv/dt, where

v – instantaneous velocity,

a – the instantaneous acceleration, and

t - time


"Morning."

"Morning yourself." Dash menggumam balasan automatik tanpa angkat muka daripada pengiraan kinematik di meja. Kepala tengah mengira. Tangan tengah menekan kalkulator.

"Peppermint tea and rasberry scones. And banana muffin. Your breakfast." Cawan dan beg kertas perang diletak di atas meja di hadapan Dash.

Menuliskan nombor terakhir. Dash angkat wajah tengok bungkusan dan cawan di meja. "Wah... banyaknya?" Kening naik tinggi.

"Somebody has to make sure that you do eat." Lee membalas sambil angkat sebelah bahu. Dia tarik kerusi sambil meletakkan cawan lattenya ke meja.

Dash buat muka. "Orang makan la."

Lee hanya angguk gaya malas nak melayan. "Makan." Dia mengisyaratkan kepala ke arah bungkusan scones dan mufin.

"Thanks." Dash senyum sambil tutup buku. Dia keluarkan scones, sedapnya! Aaaa... lapar... lapar.... "Nanti karang ajar static equilibrium." Dia hala dagu ke arah buku nota Fundamental Engineering Mechanics.

"Masuk chapter apa minggu ni?" Lee capai satu scone di meja.

"Free body diagrams, static equilibrium." Dash cubit scone menjadi cebisan kecil sebelum dibawa ke mulut.

"Beam, truss structures..." Lee ikut sama mencubit scone. "... gears, levers dengan pulleys segala bagai tu?" Dia memastikan.

Angguk. Mulut tengah mengunyah.

Tujuh hari dalam seminggu tu memang selalu je jumpa Lee. Kadang-kadang untuk breakfast, kadang-kadang untuk morning coffee, kadang-kadang untuk lunch, kadang-kadang untuk early tea. Kadang-kadang pergi beli barang kat city. Ikut la masa bila masing-masing ada ruang senggang antara kuliah, tutorial dan lab. Macam mana boleh start pun macam tak berapa nak perasan. Tapi sekarang dah jadi rutin. Dah nak dekat dua bulan dah kut kat Aberdeen ni, dan dah nak dekat dua bulan tu juga rutin mereka begitu. Dia memang suka buat kerja dan studi di The Hub. Dan Lee tau aje kat mana nak cari dia apabila ada gap antara kelas. Kalau jumpa sama ada untuk makan sekali, untuk sesi mengajar, atau untuk sesi venting. Atau untuk sembang apa-apa je. Works for her, works for him.

Perbualan mereka tak lama dulu di salah satu meja The Hub ni.

"A good morning kickstart?" Lee potong banana bread di pinggannya dengan garpu.

"Mocha or tea." Dia memikir. "Earl Grey. Or peppermint. Or lemon. Or vanilla. And juice. OJ is the best." Dash goncang botol jus oren di tangan.

AnthemWhere stories live. Discover now