44

1K 61 9
                                    

DASH PELUK BANTAL Brain+Beauty=Biohazard dengan mata menala ke siling. Deru kenderaan dari jalan besar masuk melalui celah tingkap yang terbuka. Denyut nadi Delhi masih hidup seperti biasa. Pejam celik pejam celik mata, dah kembali ke Chanakyapuri. Habis dah IB Diploma. Keputusan peperiksaan akhir pun dah keluar. Lepas ni dah nak fly pergi Aberdeen, dan dah tak akan balik sini balik dah. Lepas ni kalau 'balik kampung' pun, balik Ankara.

Haih... lepas ni tak balik Delhi dah. Tak ada dah bunga segar yang murah-murah. Tak ada dah Taj Mahal, Kota Agra dan Kota Merah. Tak ada dah susu segar dalam tong keluli yang Kuldeep Uncle hantar depan rumah. Tak ada dah ladoo, gulab jamun, kulfi. Tak ada dah menjejak kedai kain sari dan kari. Tak ada dah keldai, lembu, dan kuda saing atas jalan dengan SUV dan MPV.

Tak ada dah Lee....

Tapi Lee boleh jumpa kat UK. Laju je suara dalam kepala meningkah.

Chait! Berangan! Bertepuk sebelah tangan! Jadi-jadi tu. Fikir benda lain.

Dash meraba bawah bantal. Dia tarik buku nipis berkulit coklat gelap.

"Dania nak fly pergi UK dah, ye? Ni ada buku yang elok baca sebelum pergi." Senyum.

Lepas habis kolej hari tu, sempat la jumpa Kak Jiji kat KL masa transit kat rumah Pak Yang sebelum fly balik Delhi. Kak Jiji kata sekarang kena makin kuat, sebab cabaran tu mungkin akan rasa lagi berat dalam suasana baharu nanti. Tapi Kak Jiji kata doa la selalu, dan usaha untuk cari benda-benda baik untuk pastikan proses yang berlaku selama ni berterusan. Jangan cepat putus asa apabila jatuh, sebab tu namanya normal. Yang tak normal ialah kalau dah jatuh tak nak bangun-bangun.

Kak Jiji bagi hadiah buku baharu. Saja katanya. Buat bekal.

Masa diberi buku tu Dash belek depan belakang. Bekal jenis apa buku nipis yang dihulurkan Kak Jiji tu?

"Buku... fasal apa ni?" teragak-agak dia bertanya.

"About being a Muslim student while studying overseas." Kak Jiji senyum senang. "More or less."

. Mata membaca tajuk di kulit depan buku di tangan.

"Helped me a lot masa kat sana." Kak Jiji mengisyaratkan kepala ke arah buku yang kini di tangan Dash tu.

"Okey." Dia angguk sambil masukkan buku tu dalam tas tangan.

"Flight balik Delhi minggu depan, eh?"

"A'ah." Dash mengiakan sambil mengangguk.

"Nanti kalau dah dapat date untuk fly roger-roger la akak." Kak Jiji pesan sambil tepuk bahu.

"Okey."

"Lagi satu. Nanti kat sana cari Kak Trisy. Akak dah bagi tau dia yang Dash bakal fly pergi sana."

Kenapa tiba-tiba aku rasa macam jadi spy yang kena cari handler waktu tengah overseas mission? Tapi Kak Jiji kata kakak tu kira kakak senior yang ada kat Aberdeen tu. Boleh la kalau nak minta tolong apa-apa hal.

"Kak Jiji." Dash pegang buku Shahadatul Haq pemberian Kak Jiji yang terdahulu waktu masa kem dulu.

"Hmm?"

"Question?" Dash dah gaya research assistant tanya saintis.

"Apanya?"

"Penjelasan dalam buku ni..." Dash mengangkat buku di tangannya. "... makes the shahadatul haq sounds perfect. Tapi kenapa the Muslim society and system macam tak je?" Jujur dia bertanyakan soalan tu dengan muka kelam. Kalau baca dan dengar berita, macam hampir semua tempat yang bergolak kat luar sana tu negara Islam kut. Kalau manualnya memang bunyi sempurna, tapi kenapa outcome dan resultnya tak sama?

AnthemWhere stories live. Discover now