32

1.1K 65 1
                                    

HADIS RIWAYAT Abu Hurairah radiallahuanhu, berkata: Rasulullah SWT bersabda: "Setiap anak itu dilahirkan dalam keadaan fitrah. Kedua-dua orang tuanyalah yang membuatnya menjadi seorang Yahudi, seorang Nasrani ataupun seorang musyrik." Lalu seorang laki-laki bertanya: "Ya Rasulullah! Bagaimana pendapat engkau kalau anak itu mati sebelum itu?" Baginda menjawab: "Allah lebih tahu tentang apa yang pernah mereka kerjakan. [Hadis Riwayat Muslim]

Mata terkebil-kebil pandang siling. Dari arah tingkap yang terbuka boleh kedengaran sekali-sekala deru enjin motor dan kereta yang lalu melintas di jalan besar. Malam dah lama dah berlabuh, dan pusingan bumi keliling matahari dah nak hampir kembali membawa subuh. Tapi mata masih juga tak terpejam sejak lepas isyak tadi. Macam semalam. Macam kelmarin. Dan seperti semalam dan kelmarin juga, terdengar-dengar suara Kak Jiji membacakan hadis tentang fitrah manusia tu di telinga.

Dash meraup wajah. Serabut kecamuk dalam kepala dan hati seolah-olah tak sudah sejak insiden dengan Haikal kelmarin. Dia kalih badan ke kiri, menghadap dinding bertingkap. Pandangan jatuh pada gambar-gambar yang memenuhi corkboard di dinding atas meja belajar. Nampak berbalam di bawah sinar cahaya pinjam daripada lampu jalan yang melimpah masuk melalui tingkap. Salah satu gambar di situ menarik perhatiannya. Gambar waktu sambutan Indian Republic Day waktu tahun lepas SPM. Gambar dia, Haikal, Aleksandr dan Alexei di berdiri di hadapan India Gate dengan masing-masing pakai baju tradisional India. Dia pakai lehenga odhnimerah cili; skirt panjang kembang berserta dengan blaus bersulam lebat dengan benang emas, satu set siap dengan selendang dupattaatas kepala. Dengan gelang chooria penuh di pergelangan tangan kiri kanan. Siap dengan maang tikka dan bindi berhias di dahi. Kalau tambah aksesori, sah dah rupa pengantin perempuan pakai shaadi ka joda (set baju pengantin) di hari perkahwinan. Apabila bosan terlebih masa dan dah tak tau nak buat apa, tu la jadinya. Main dress-up.

Memori yang bertanda pada gambar tu menariknya kembali pada hari yang merubah arah lebih setahun lepas.


Selendang dupatta tu ditarik ke atas kepala. Sebab nak menahan silau matahari yang tegak di langit. Dari tempat mereka berdiri boleh nampak perarakan sambutan Republic Day melintas bawah India Gate. Penari-penari Kathakali yang mewakili negeri Kerala dalam kostum seragam lengkap sedang lalu di hadapan mereka, diiringi muzik dari pasukan pancaragam yang tak pasti daripada organisasi mana.

"I have always love the colourful extravaganza of this country." Aleksandr di sebelah kanannya yang bersarung sherwani; jaket labuh mencecah lutut, dan seluar kurta, bertepuk tangan untuk kontinjen yang melintas.

India, memang meriah. Kaya dengan budaya dan warna. Dash angguk. Dia ikut sama bertepuk tangan seperti orang keliling yang sama berdiri di tepi jalan tu untuk melihat perarakan.

Alexei di sebelah kanan Aleksandr juga mengangguk dengan mulut penuh. "I miss the gulab jamun, man." Tangan kanannya menyuap sudu berisi bebola manisan diperbuat daripada susu tu ke mulut.

Dash, Haikal dan Aleksandr ketawa.

"It's funny how we could be totally immersed in a country's culture dip without even trying at times, huh?" Dash senyum sendiri. Cuma ironinya, bukan di tanah air sendiri. Haih, pening!

"Bit different..." Alexei menegakkan sudunya ke langit. "... between being a foreigner in a foreign culture, versus being a foreigner in own culture though." Ada bezanya. Kalau jadi orang Rusia di tengah India nak dibandingkan dengan jadi Rusia-tulen-ala-celup di tengah Russian Federation. "You donned the traditional costume of a foreign country, their people would applaud you for trying. You picked the ravioli pasta over pelmeni in your own home country, they called you snobbish." Alexei menjulingkan mata ke langit. Macam la jenayah besar kalau aku lagi suka Italian pasta banding dengan ravioli dumpling versi Rusia tu.

AnthemWhere stories live. Discover now