BAB 7

2.2K 89 7
                                    

Rayyan sudah memulakan kerja seperti biasa di syarikatnya sendiri seperti yang diperkatannya. Katanya dia mahu berdikari Dan tidak mahu selalu bergantung harap pada syarikat keluarga. Buktinya dia berjaya membuka dua cawangan syarikat miliknya satu di Melbourne dan satu di Malaysia.

Masuk sahaja di pintu utama syarikat miliknya iaitu The Es Cooperate rata-rata manusia tidak lepas melihatnya. Dengan gaya yang bekarisma yang dapat menari ramai wanita untuk mendekat.

"Misya coffee as usual" arah Rayyan dan terus menuju ke biliknya.

Misya pembantu peribadi yang sudah lama berkhidmat untuknya di Malaysia walaupun jarang berjumpa Misya sudah masak dengan perangai majikannya.

"Tuan Es coffee. Hari ini tuan ada meeting dengan Tan Sri Fuad pukul 11 pagi, lunch dengan Tuan Hisyam dari Kelana holding dan Itu sahaja" sopan Misya memberitahu jadual lelaki itu.

Rayyan mengangguk.

"Sejak I cuti dua minggu ni ada apa-apa masalah? Soal Rayyan tetapi mata melihat ke arah monitor yang memaparkan kerja.

" Tak ada tuan Es everything's perfect" balas Misya.

"I forgot to tell you, my friends will come this week. Diorang akan kerja dekat syarikat sini sebab I need them. Suruh cleaner clearkan bilik yang I dah simpankan dua tu" pesan Rayyan.

"OK anything?".

"Nothing you may leave".

Misya mengangguk Dan terus mengambil langkah untuk keluar.

Ting.

From mummy: I need you answer immediately! If not I will answer it for you! No metter what only Sara Aleaya will be my daughter in law not NADIA!.

Rayyan yang melihat mesej yang dihantar itu terus mengeluh. Hal pertunangan itu masih menjadi perbualan. Ingat dia sudah dilupakan tapi masih menjadi topik hangat.

"Kenapa mesti budak tu? dah tak ada perempuan lain ke, apa kurangnya Nadia dia baik selalu buat aku senyum Dan happy kan aku. Bukan budak tak guna tu" Rayyan masih geram dengan penolakan mummy nya tentang Nadia kekasih hatinya. Mungkin sebab itu Nadia menghilangkan diri tanpa sebab.

"Baik aku siapkan kerja dari aku serabutkan kepala dengan hal mummy. Nak sangat aku bertunang kan, jangan marah aku bila budak tu balik nangis je setiap masa" cemuh Rayyan.

***




















"Okay class dismiss".

Apa yang diperkatakan oleh Madam Helena langsung aku tidak mendengar kerana aku hanyut dengan dunia aku sendiri.

"Hoi babe kau OK tak?" soal Bella sekali dengan tampar.

Aku terus melihatnya dengan jelingan. Dia tersengih.

"Kalau ye pun tak payah la tampar badan aku bukan besi" marah aku.

"Ye la dah tak dengar. Kau kenapa eh dari awal minggu lepas kita cuti muka kau macam kena kahwin dengan orang tua je" seloroh Bella.

Aku terus tersentap mendengar perkataan kahwin.

"Mana ada" nafiku.

"Ha aku nak bagi tahu kita ada lecturer baru lelaki pulak tu! Lagi bersemangat la aku lepas ni!" balasnya riang.

Aku hanya melihat tanpa perasaan.

"Amboi dah lupa abang Ruhaikal ke?" usik aku.

Dia menjeling.

"Ingat dia buat apa tak dapat duit pun!" balas Bella.

"Ish kau anti betul dengan dia eh. Aku doa kau berjodohan dengan dia aminn" cepat-cepat aku doakan.

Belum sempat dia membalas pensyarah sudah masuk ke kelas.

Mata kami terus menumpu ke hadapan kelas.

Melihat sahaja ke hadapan membuat Mata aku.

"Bell tu bukan lelaki yang mintak tolong kita haritu ke" soal aku berbisik.

Dia mengangguk.

Mata kami bertembung Dan lelaki itu tersenyum manis.

"Assalamualaikum semua saya pensyarah baru kamu untuk sem 4 ni. My name Dr Syed Nazdhan Syed Nomat" Dr Syed memperkenalkan diri.

"Jadi saya harap kamu semua dapat beri kerja sama dalam kelas saya" tambahnya lagi.

"Jadi memandangkan this is our first class as usual perkenalkan diri masing-masing".

Aku dan Bella belum habis terkejut lagi dah dia suruh perkenalkan diri. Aku agak marah jugak la kenapa dia tak cakap yang dia pensyarah baru je haritu.

"Start from you miss dimple" Dr Syed tuju ke arah aku.

Aku apa lagi mengelabah beruk la.

"Em nama saya Sara Aleaya binti Nazri Dr boleh panggil Lea or Aleaya" balas aku.

"Kenapa tak Sara?" Dia menduga.

"Sebab I want you to call me Aleaya better" aku menjawab.

"But I love Sara more" masih dia tidak mengalah. Keadaan kelas terus sunyi sepi seperti Tanah perkuburan.

"If you say so saya tak boleh halang because Sara is part of my name too" aku mengalah, malas mahu memanjangkan keadaan sebab ramai lagi yang perlu kenalkan diri.

"Then I will call you Sara" terus dia mengalih perhatian ke rakan aku yang lain.

Bella menyiku lenganku.

"Babe kau baik mengaku kau dengan Dr Syed ni partner kan dulu tapi dah putus sebab tu dia tak mengalah nak panggil kau Sara" bisiknya.

Aku mengangkat bahu malas membalas.


Akhirnya selepas tiga jam kelas Dr Syed kami bebas!. Err mungkin aku dan budak lelaki. Gadis-gadis yang lain bagi lima jam pun happy je tambah-tambah perempuan sebelah aku.

"Ala tiga jam pun rasa tak cukup aku menatap wajah tampan itu" ujar Bella.

Ha kan aku dah cakap.

"Pergi la meminang dia ajak kahwin siang malam kau boleh tatap" balas aku dan terus mengambil barang melangkah keluar.

"Sara wait!" panggil Dr Syed.

Aku mengalih pandangan.

"Yes Dr?"

"Sorry if soalan saya tadi buat awak tak selesa" balasnya.

Aku tersenyum menampakkan lesung pipitku.

"It's okay I'm fine with it".

"I like you dimple" ujar Dr Syed tiba-tiba.

Aku hairan.

"Kenapa ada ketulan emas ke dekat dimple saya?" kalut aku memegang pipi iyalah mana tahu ada emas boleh jual dapat duit pergi bercuti.

Dia ketawa.

"No, I mean your dimple beautiful".

Aku mengohkan sahaja.

"Ada apa-apa lagi ke Dr? Kalau tak ada saya nak mintak diri dulu lapar ni" ucapku bersahaja.

Dia ketawa lagi. Haih merdu la pulak bila dia ketawa tak macam orang tu muka ketat!. Aip Sara jangan banding kan.

"Dah tak ada dah, you can go" ucapnya.

Aku mengangguk dan meminta diri.

"Senyuman awak mampu buat saya jatuh Sara. Ada peluang untuk saya singgah sebagai penghuni di hati awak?" bisik Dr  Syed sendiri.









Maaf kalau ada typo. BTW enjoy!










THE RAYYAN'S LOVE!Where stories live. Discover now