✺ 33❋

46 11 247
                                    

BIBIR cawan tertahan di atas muara mulut yang terbuka, tidak bersedia meneguk air yang siap dibancuh

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

BIBIR cawan tertahan di atas muara mulut yang terbuka, tidak bersedia meneguk air yang siap dibancuh. Dongwook bagaikan patung bernyawa saat mendengarkan hasrat yang dibawa Dasom. Sedang pagar di laluan masuk ladang White Farm dibuka pekerja awal pagi tadi, mereka menerima kedatangan wanita itu secara tiba-tiba, bertujuan untuk berjumpa Dongwook tanpa memberitahu tuan empunya badan terlebih dahulu.

"Awak dah fikir masak-masak ke, Dasom?" soal Dongwook. Dahinya sedikit berkerut. Cawan berisi air teh dandelion diletakkan semula di atas piring. Dia bersandar dan memandang terus ke arah Dasom yang mengangguk sebelum menyambung huraian kemahuannya.

"Saya hilang sumber pendapatan sejak bercerai dengan Hyunsik. Saya tak boleh bekerja di bawah bumbung yang sama dengan dia. Jadi, saya kena hidup berdikari. Saya tak memilih, Dongwook. Awak suruh saya beri lembu makan pun saya sanggup. Erm... Kebanyakan pekerja awak tinggal di asrama hujung ladang ni, kan? Saya tak kisah kalau dapat bilik yang sempit sekalipun." Beria Dasom meyakinkan Dongwook setelah masalah yang dialami dikongsi bersama lelaki itu.

Tangan melurus setelah badan bersandaran pada kepala kerusi. Lima jari berketukan di atas labuhan meja, bergerak serentak bersama otak yang ligat berputar. Dongwook tidak terus bersetuju. Pengalaman Dasom jauh tersasar daripada jawatan kosong yang lengang belum dipenuhi seorang calon.

Jaga lembu? Dapatkah wanita ini bertahan dengan segala bau yang datang daripada haiwan tersebut?

"Saya bukan tak nak beri awak kerja, tapi jawatan yang ada tak sesuai untuk perempuan macam awak. Lagipun, asrama yang awak cakap tu semuanya berpenghuni orang lelaki...," kata Dongwook, tersenyum sebaris buat kekecewaan yang muncul di segenap wajah Dasom.

Dasom merendahkan pandangan dan mengetap bibir. Air manis yang terhidang buatnya, dipandang tawar. Dia kehilangan kata-kata untuk memujuk Dongwook.

Apa yang disampaikan lelaki itu, tidak ada satu pun yang pincang. Dasom sendiri tidak berkehendak memohon pekerjaan di ladang keluarga lelaki itu tetapi dia tidak mempunyai pilihan lain. Berpindah setelah mendapatkan pekerjaan baru adalah jalan penyelesaian yang tepat agar Hyunsik tidak lagi menganggu kehidupan barunya.

Perbualan yang tenggelam, disampuk helaan nafas panjang daripada Dongwook. Lelaki itu mendekatkan diri pada gigi meja. Kedua belah siku menongkat tangan, lalu sepuluh jari kasarnya bertaut rapat.

"Terus-terang dengan saya, Dasom. Sebenarnya awak nak lari daripada bekas suami awak, kan? Awak cari tempat perlindungan supaya bekas suami awak tak dapat jejak awak?" tebak Dongwook.

Tekaan Dongwook buat Dasom terpinga. Niat tersirat di balik kedatangannya akhirnya jatuh pada pengetahuan lelaki yang mempunyai daya firasat yang tinggi. Sekali lagi Dasom terdiam, menelan liur dan menggulum lidah.

Air muka Dasom membenarkan sangkaannya. Dongwook terus memandang tanpa berkalih walau sesaat. Seluruh riak wanita itu dibaca bagai ditilik dalam-dalam. Kepayahan dan kesan penderitaan membawa wanita itu ke sini. Dasom bagai mencari arah yang sesuai, jauh dari duri tajam di jalanan hidup yang pernah ditempuhinya sebelum ini.

𝐃𝐀𝐍𝐃𝐄𝐋𝐈𝐎𝐍 𝐈𝐈: 𝐔𝐍𝐁𝐑𝐄𝐀𝐊𝐀𝐁𝐋𝐄 𝐋𝐎𝐕𝐄Where stories live. Discover now