Rindu

38 4 0
                                    

Hari ini cikgu Anis bangun awal untuk memasak. Hari ini hari kantin sekolah. Hari ni dia memang nak tunjuk kemahiran memasak yang dia ada untuk memikat hati cikgu Haris.

Puding karamel dan kek coklat moist menjadi menu utama.

Cikgu Haris.. panggilan cikgu Anis.

Cikgu Anis ada apa? Saya nak cepat ni. Nak tengok budak-budak tu sediakan borang kaji selidik.

Ini saya nak bagi puding karamel dan kek coklat moist. Kata cikgu Anis.

Oh, thanks. Saya gerak dulu ye. Balas Haris.

________________________________

Macam mana dengan kamu semua ok tak? Tanya Haris kepada para pelajarnya.

Laparlah cikgu.

Lapar? Tak makan ke?

Tak sempat lah cikgu. Kata Iwan dan Syamin.

Nah ambil ni. Cikgu tak makan puding karamel dengan kek coklat moist ni. Cikgu suka buah-buahan.

Tak apa cikgu kami boleh tolong habiskan. Kata Iwan.

Erkkkk... Cikgu sapa yang bagi kek dengan puding ni? Ya Allah. Manisnya. Berapa banyak lori gula tumpah dalam ni. Boleh kena kencing manis ni. Balas Syamin. Makcik saya buat lagi sedap cikgu.

We betul ke? Nak cuba lah kata pelajar lain.

Erkkkk... Betul lah cikgu manis sangat ni sokong Syasya. Tak apalah kamu bungkus elok-elok letak dalam tolong sampah.

___________________________

Whatsapp cikgu Anis

📱Cikgu Anis: Salam

Haris : Wsalam. Cikgu Anis ada apa-apa ke?

Cikgu Anis : cikgu dah makan ke kek dan puding yang saya berikan tu.

Haris : dah. Terima kasih sedap pandai cikgu Anis masak.

Berbunga-bunga hati cikgu Anis bila dipuji oleh cikgu Haris.

Cikgu Anis : seganlah cikgu ni.

Haris : ok lah cikgu Anis, dah lewat malam ni saya nak tidur dah mengantuk.

Cikgu Anis : selamat malam Haris.

_______________________________

Assalammualaikum, Haris dah lama ke tunggu?

Waalaikumussalam ustaz Zul. Tak lah lama sangat. Saya yang sengaja datang awal. Itu pun pak Badar dah datang bawak teh tarik kurang manis ustaz Zul.

Bila hidang siap di terhidang baru lah mereka saling bertukar cerita.

Dari riak wajah kamu ni tentu ada masalah kan Haris? Soal ustaz Zul.

Ye, Ira.

Kenapa dengan Ira?

Dia nak mengandung.

Jadi biarlah?

Bukan macam tu ustaz saya tak sampai hati bagi dia hamil. Dia seorang diri di Bangi mengandung pulak tu kalau apa-apa berlaku macam mana?

Betul tu. Tapi sampai bila kamu nak seksa batin dia? Haris kamu kena ingat perempuan ni hatinya halus. Sebab itu Allah kurniakan mereka rahim. Haris sebenarnya pun terseksakan?

Terseksa ustaz kadang sesak nafas ni. tengok awal perkahwinan kami dulu dia siap beli alat ujian kehamilan. Saya pujuk dia kata bagi masa dulu untuk kami bercinta tapi diam tak diam dah dekat 2tahun setengah usia perkahwinan kami.

Nah kamu pun terseksakan. Lepaskan lah Haris lagi pun kamu berdua memang sesuai dah ada anak. OUM pun boleh buat pengajian secara PJJ kan?

Senyum seorang lelaki. Kepada seorang lelaki yang lebih matang.. menceritakan erti seorang lelaki.

____________________________

Aduhai minggu ni ada kem motivasi pulak bentuk hati Haris.

Jauh termenung, ingat buah hati pengarang jantung ke? Usik cikgu Zain.

Gila tak ingat. Ni dah separuh nyawa tahu tak.. balas Haris.

Tanpa mereka sedar ada telinga yang mendengar perbualan mereka. Sambil tersenyum lebar..

Hai cikgu Anis buat apa ni? Tegur cikgu Norhayati.

Tak ada apa-apa. Saya nak masuk kelas dah ni.

Sementara itu Zain dan Haris masih rancak berbual..

Kesian ye kawan aku ni, aku nak tolong pun tak boleh. Kau suruh lah dia jumpa kau kata cikgu Zain.

Dia tengah exam. Risau dia memandu sorang kan jadi apa-apa menangis tak berlagu aku.

Apa yang menangis tak berlagu ni tanya cikgu Norhayati.

Ni cikgu yati ada orang rindu buah hati dia yang dekat Bangi tu. Sejak dengar ceramah dari ustaz Zul lain macam dah saya tengok anggau dia ni. Kata cikgu Zain.

Ira kan tengah exam itu lah semalam pun dia ada video call umi. Mengadu manja dia tu mintak kami doakan lulus peperiksaan semester ni. Kata cikgu Norhayati.

Betul tu umi, dengan Haris pun teruk dia nagis nak sasau hati ni bila dengar dia nagis tu. Jawab Haris.

Lain macam betul diorang ni cikgu. Kata Zain.

Kamu tu dekat senang nak lepas kan hajat diorang jauh.. kamu kena faham Zain.

Orang LuarWhere stories live. Discover now