Balik kampung

42 4 0
                                    

Selesai aktiviti BBQ di ladang keesokan harinya Haris dan Syahirah bercadang untuk pulang ke kampung Ira.

Apa kata kita ikut Along cadang Hani.

Papa ok je. Tapi tak tahulah Harry, mama dengan June.

Ikut lah diorang nak tengok kampung. Kata June. Sengaja sebenarnya nak mengikut Haris. Nak tengok hebat mana isteri orang kampungnya tu.

Harry nanti setkan pada map dalam kereta papa tu homestay d'dusun ayah. Arah papa pada Harry.

Ok papa.

Setibanya di perkarangan kampung Syahirah semua terdiam. Jauh dari pemikiran mereka.

Dulu masa kita datang sini bukan ke hanya ada dua buah rumah tu je? Soal datin Diana.

Haris dah ambil alih homestay d'dusun ni. Sebab tu dia selalu sibuk. Ira kan sedang belajar sekarang. Jawab Dato' Harun.

Dah sampai pun, kita jom turun.

Kaya ye si Ira ni mama bisik June kepada datin Diana.

Mama pun tak tahu June. Dulu masa mama kenal dia masih pakai baju sekolah lagi. Balas mama Haris.

Assalammualaikum...

Waalaikumussalam.. jemput masuk papa, mama, Harry ajak wife kamu. Kata Haris.

Cantik ye rumah kayu ni, Harry tak habis-habis lagi dengan kekaguman terhadap rumah pusaka arwah ayah Ira. Begitu juga dengan June.

Malam ni papa tidur kat rumah kami ye. Ira dengan abang tidur rumah nenek. Kata Ira.

Mana Hani? Soal Harry.

Hani dah meronda keliling kawasan dusun dengan bibik Yani. Jawab Syahirah.

What??

Naik apa?

ATV Ira.

Tak aci ni, Haris kamu pergi pinjamkan papa kunci motor Ira papa nak kejar budak Hani ni.

I nak ikut jugak kata datin Diana.

Cepat.

Papa jambu batu ni sedap jerit Hani sebaik sahaja melihat papanya memberhentikan motorsikal milik Ira.

Papa tahu. Papa dah rasa dulu.

Betul ke? You tak cerita pun kat i, kat mana pokok mempelam yang Ira bawa kat rumah kita tu dulu. Tanya mama Haris.

Tu hujung sana.

Banyak ye Hani kamu kutip ni. Kata papa Haris. Dah lah jom kita balik. Dah nak petang ni.

Malam pulak mereka semua makan malam di rumah nenek Faridah. Masing-masing kepenatan dan tidur awal.

Pagi keesokan harinya mereka baru ke berjalan-jalan sekitar kawasan homestay dan chalet milik Syahirah. Terkejut datin Diana, June dan Harry. Sempatlah mereka ke pejabat yang menempatkan kakitangan syarikat milik Syahirah dan Haris.

Terkejut, datin Diana.

Seperti tempat yang memang akan jadi tumpuan kebanyakan orang yang berkunjung ke homestay air terjun.

I mengaku Harry i bodoh. Bodoh tak memilih Haris. You tau sekarang i betul-betul cemburu dengan Ira. Cara dia dan Haris betul-betul perfect. Masing-masing saling melengkapi.

Jadi you menyesal kahwin dengan i? Tanya Harry.

You rasa? Soal June. Jujur i menyesal Harry. Daddy dan mummy buang i sejak i mengandung. I rindu kan diorang Harry. I nak mintak ampun pada mummy dan daddy.

I'm sorry June. Semua sebab i ke bodoh i. Kalau tak sebab dengki i pada Haris tentu semua ni tak jadi. Tengok dia walaupun dah hilang bahagian dalam share syarikat tu dia tetap boleh berjaya. Tapi i tanpa syarikat tu tak ada orang pun nak ambil i kerja.

I pun sama Harry, i ni harap ada rupa je. Kepandaian tu mana ada. Belajar tak habis. Kita kena ubah Harry i tak nak hidup macam ni. I takut i mati masa melahirkan baby ni nanti.

June jangan cakap macam tu. Jangan tinggalkan i sendiri.

Orang LuarWhere stories live. Discover now