..
.
5 months ago.
Seoul,2019
POV AUTHOR
Hubungan keluarga PARK dengan BTS dan Blackpink saat itu boleh dikatakan sudah seperti keluarga besar walaupun para member blackpink jarang tidur dirumah itu kerana lebih selesa duduk dorm mereka.Park Sean walaupun sibuk mana pun dia akan memerhati apa yang berlaku di rumahnya.Dia cuba menjadi ayah terbaik untuk anaknya.
Selama 5 bulan itu rose selalu ke hospital minho untuk membuat memeriksa keatas tubuhnya tanpa pengetahuan orang lain.Saat itu kondisi tubuh saat baik dan doktor minho membenarkan rose untuk comeback kali ini tapi dengan syarat dia harus memakan ubatnya dengan teratur.
Sejak mereka tahu penyakit rose yang masih ditahap satu, baik BTS atau BLACKPINK terlalu menjaga rose dengan baik dan tidak memberi rose melakukan aktiviti yang melelahkan. Kadang2 rose menyukainya tapi kadang2 ia merasakan dirinya sangat menyusahkan semua orang.
Rose hanya ingin diperlakukan seperti orang lain kerana dia masih mampu melakukan dengan sendiri.Rose benci dilihat lemah oleh mereka kerana memiliki penyakit sialan.
.
.
.
"Roseeeeeee oppa dah siap sarapan untukmu sebelum kamu pergi ke agensi"jerit jin dari dapur.Rose yang sudah siap mengenakan pakaiannya terus menuju ke dapur kerana tidak sabar dengan sarapannya.
"Wah daebak jin oppa. Ini sangat sedap sekali. Aku sangat menyukainya. Dimana yang lain?"tanya rose sebelum menyuap nasi goreng kimchi ke mulutnya.
"Mereka kelelahan kerana berlatih sampai pagi.Kami akan comeback tak lama lagi sebab itu kami bekerja keras sekarang"ucap jin yang duduk disebelah rose.
"Jadi oppa hanya bangun semata2 untuk memasak sarapan buatku? Oppa membuatku rasa bersalah saat ini. Sepatutnya aku sediakan sarapan buat kalian"ucap rose dengan penuh rasa bersalah. Jin selalu menjaga makan dan minum rose setiap hari dan siap membuat bekal jika rose harus ke agensi.
"Aniya roseah. Oppa suka melihat kau makan apa yang oppa masak untukmu dan membuatku ingin kau hanya makan apa yang dimasak olehku. Lepas ini jangan menyatakan begitu lagi.Ayuh habiskan makananmu cepat"jelas jin sambil mengusap kepala rose dengan lembut.
Rose terharu mendengarnya. "Nee oppa aku sangat menyayangimu"ucap rose dengan penuh keikhalasan menyatakan itu. Jin terkejut mendengarnya baginya pertama kali rose menyatakan kepadanya.
"Oppa pun sangat menyayangimu roseyaa. Kau membuat hidup oppa lebih berbahagia selepas berjumpa dengan keluargamu. Mari kita hidup bahagia dengan lebih lama lagi"ujar Jin.
Rose tidak sampai untuk berjanji dengan semua orang saat ini, kerana dia belum mendapat jantung baru buatnya. Rose hanya tersenyum kepada jin dan menghabiskan sarapan hingga habis.
.
YG Entertainment 2019
"Jisooo unnnie happy birthday ini hadiah dariku"jerit lisa dan memberi ciuman dikedua belah pipi jisoo saat itu. Jisoo terkejut dengan kejut dari lisa dan jennie.
"Jisoo unnie ini dariku. Semoga tahun ini kau akan lebih gembira dan tetaplah menjadi unnie terbaik kami."ucap jennie.Jisoo tersenyum mendengar doa dari jennie. Dan jisoo mencari kemana rose berada saat itu.
Tiba2 saja suasana menjadi gelap gelita. Dan pintu terbuka terdapat cahaya dari lilin dikek yang tempah khas untuk jisoo dibawa oleh rose. Rose menyanyikan lagu happy birthday sambil membawa kek menuju ke jisoo unnie yang sedang kaku berdiri disana.
Jennie dan Lisa tidak sangka dengan kejutan dari rose kerana ia melakukan semua ini dengan sorang diri. Rose berdiri betul2 dihadapan jisoo jennie dan lisa.
"Unnie...sebelum meniup lilinnya unnie perlu berdoa terlebih dahulu. Cepat aku tak sabar memakan keknya"gurau rose kerana melihat keadaan seperti canggung saat itu.
Jisoo menurut apa yang disuruh oleh adiknya. Jisoo memejam matanya dan berdoa untuk seketika. Sebelum meniup lilin "semoga 10 tahun nanti aku ingin seperti ini lagi"ucap jisoo meniup lilinnya. Jennie dan lisa memahami apa yang dimaksudkan oleh jisoo. Lisa cuba mengawal arimatanya dari menetas dan jennie terus memandang keatas agar airmatanya tidak keluar saat itu. Rose melihat member seperti menahan tangisnya terus meletakkan kek dibawanya dimeja lalu memeluk ketiga membernya.
"Jangan bersedih aku akan cuba bertahan demi kalian. Jangan menangis didepanku lagi kerana itu membuatku semakin berasa bersalah kepada kalian. Aku terlalu menyayangi kalian lebih dari nyawaku sendiri," jelas rose sambil melepaskan pelukkannya lalu mengelap airmatanya jisoo jennie dan lisa.
"Yeahhh masa untuk makannnnnn"Jerit rose terus duduk untuk memakan kek. Rose memakan kek dibawanya tanpa menunggu membernya.
"Yak rose kau membawa untuk unnie kenape kau makan terlebih dahulu. Unnie tak memotongnya lagi"marah jisoo kerana melihat wajah polos rose saat itu.
"Unnie lambat sekali. Aku dah tidak menahan ya lagi"ejek rose. Lisa yang sudah bertenang terus duduk sebelah rose dan memeluk rose.
"Roseesii.Suapkan pleases"pinta lisa sambil membuka mulutnya. Rose pun menyuap kek untuk lisa. Jennie pun turut mendekat untuk menghabiskan masa yang berharga baginya.
"Rose unnie pun mahu jugakk"rengek jennie kerana taknak kalah dengan lisa.Rose seperti pelik dengan kelakuan manja lisa dan jennie.Jisoo melihat suasana bahagia apabila lisa dan rose kembali bertengkar sebab tidak penting dan mendengar jennie memarahi mereka. Itu membuat hati kembali bahagia dan senang saat itu .
"Ini ada hadiah paling aku suka sepanjang aku hidup.Aku ingin selamanya begini. Rose ah jangan tinggalkan kami"guman jisoo.
.
Birthday Jennie apa yang rose buat ????
YOU ARE READING
Can I stay ?
Non-FictionSeorang gadis menjalani kehidupan sebagai seorang idol di Korea Selatan baru sahaja didebutkan oleh YG . Band girl yang dinamakan sebagai BLACKPINK yang mempunyai empat orang iaitu JISOO,JENNIE,ROSE and LISA. Setelah berjaya menawan hati pengemar m...