🥀BAB - 7

32K 1.1K 175
                                    

SAFIYAH yang baru selesai menunaikan solat tersentak apabila Riyyadh memanggil dari muka pintu.

"Mummy, boleh Iyad masuk?"

Safiyah mengangguk sekilas. Bibir juga tergaris dengan senyuman. "Ya sayang. Sini duduk dengan Mummy."

Daun pintu ditolak perlahan lalu Safiyah yang sedang duduk di birai katil terus dihampiri.

Dengan wajah yang sugul, Riyyadh bersila di lantai dan melabuhkan wajah di atas pangkuan Safiyah.

Meminta kekuatan dari seorang ibu.

Safiyah tersenyum nipis. Dari keadaan Riyyadh yang lemah ini, dapat wanita itu meneka masalah yang membelenggu jiwa anaknya itu.

Tidak lain tidak bukan, pasti perihal Aisya.

"Kenapa ni sayang? Iyad ada masalah dengan Aisya lagi ya?" Soal Safiyah lembut. Rambut tebal Riyyadh juga dielus dengan limpahan kasih sayang yang tidak terhingga.

Dengan perlahan, kepala Riyyadh jatuh mengiyakan tekaan Safiyah.

"Kenapa dengan Aisya? Iyad ganggu dia lagi ke?"

Riyyadh mengeluh panjang. Wajah diangkat dari pangkuan Safiyah dan dia mendongak merenung wajah lembut wanita yang begitu banyak berkorban kasih untuknya.

"Aisya bencikan Iyad. Dia...tak boleh terima Iyad lagi." Terselit getaran pada hujung suara. Malah, birai mata juga mulai hangat mengumpul air mata.

Riyyadh kini berada di fasa kejatuhan yang terbawah sekali. Hati dan jiwa sudah tidak dapat menanggung hukuman ini lagi. Hukuman yang sangat mendera perasaannya.

"Iyad, bukankah kita dah bersetuju nak beri Aisya masa?"

"Ya, tapi...Iyad dah tak mampu untuk galas rindu ini lagi." Jawab Riyyadh sayu dan pilu.

Dan di akhir kata, kolam tangkungan air matanya pecah dan terburai. Membasahi wajah yang duka itu.

"Kalau rindu, kirimkan doa untuk dia. Minta agar Allah lembutkan hati dia untuk Iyad. Kirimkan perlindungan buat dia. Mummy yakin, satu hari nanti doa Iyad akan termakbul. Cuma Iyad kena yakinlah dengan kuasa Allah. Hati manusia ni, hanya Allah yang pegang. Hanya dengan izin Dia dan kekuasaan Dia, InshaAllah hati Aisya akan terarah pada Iyad. Ya sayang?"

Air mata yang mencemari wajah Riyyadh dihapuskan oleh Safiyah.

Sebagai seorang ibu, sudah tentu dia juga turut bersedih dan kasihan dengan apa yang telah menimpa anaknya. Tetapi di dalam masa yang sama, rasa kasihan kepada Aisya juga turut membelenggu jiwanya. Lagi kasihan gadis yatim piatu itu.

Mulut Riyyadh terkunci. Tiada kata-kata yang mampu dia bahaskan lagi. Air mata yang diseka, semakin lebat pula mengalir tanpa henti.

Rindu dan cinta kepada Aisya menjadikan Riyyadh hampir diasak kegilaan.

Kepala tunduk menekur ke bawah. Merenung kesedihan yang bertandang.

Kesedihan Riyyadh turut dirasai oleh Safiyah. Wanita itu tersenyum nipis dan ringan.

"Iyad lepas ini nak jumpa Aisya lagi ke?"

Riyyadh mengangguk sekali.

"Kalau Mummy ikut sekali boleh?"

Laju kepala dipanggung. Bersinar iris basah Riyyadh.

"Betul ke?" Teruja dia bertanya.

"Ya, sayang. Mummy pun rindu dengan Aisya."

"Boleh! Boleh! Jom, kita pergi sekarang, Mummy!" Riyyadh mendadak berdiri dengan wajah yang sangat ceria. Air mata tadi dikesat laju laju. Hingus yang meleleh juga disapu dengan tapak tangan.

𝐌𝐫𝐬.𝐑𝐢𝐲𝐲𝐚𝐝𝐡 𝐙𝐚𝐲𝐲𝐡𝐝𝐢𝐭𝐡 : 𝐇𝐢𝐬 𝐋𝐞𝐠𝐚𝐥 𝐖𝐢𝐟𝐞 [✓]Where stories live. Discover now