🥀BAB - 19

27.9K 1K 236
                                    

WAJAH tenang Riyyadh dibilas dengan kain yang dibasahkan sedikit.

Perlahan-lahan jari runcing Aisya bergerak dengan berhati-hati. Setelah itu, kain tersebut diletakkan kembali ke dalam besen kecil di atas meja lalu sehelai kain yang kering pula diambil dan dikesat pada wajah Riyyadh yang basah itu.

Lantas, selimut yang membaluti tubuh Riyyadh ditarik ke atas lalu dikemaskan.

Menjaga dan merawat tanpa lelah. Tanpa jemu. Dan tanpa keluhan.

Tidak ubah seperti tujuh tahun yang lalu di mana Aisya setia menjaga Riyyadh apabila lelaki itu jatuh sakit. Tanpa mengendahkan luka yang diberikan oleh bekas suaminya itu.

Demi kasih dan cinta yang bersemi. Aisya tidak kisah andai makan minumnya sendiri tidak terjaga. Asalkan lelaki yang sedang terbaring di hadapannya ini kembali sihat seperti sediakala.

Dan semua itu juga dilakukan dengan hati yang ikhlas dan redha. Tanpa mengharapkan apa-apa balasan melainkan kesihatan Riyyadh.

Aisya menarik nafas yang dalam. Kain-kain yang digunakan tadi diletakkan ke dalam besen kecil lalu dengan langkah yang lembut, Aisya menuju ke arah tandas bagi membersihkan barang-barang itu tadi dan sekaligus hendak mengambil wudhu'.

Sepuluh minit berlalu, gadis itu keluar dengan wajah yang berseri disaluti dengan air wudhu' yang suci sebelum mula mengambil duduk di atas kerusi bersebelahan katil Riyyadh.

Senaskhah Al-Quran kecil yang merupakan sahabat sejatinya saban hari diambil dari atas meja lalu helaian terakhir yang ditanda dengan penanda diselak penuh tertib.

Surah penghulu segala surah dilantunkan dengan merdu dan lunak.

Lalu, kalimah-kalimah suci yang terkandung di dalam kitab mulia itu disenandungkan dengan irama yang sangat menyentuh hati.

Mendendangkan suaranya yang gemersik ibarat buluh perindu.

Lantunan suara yang semakin menyerikan mimpi Riyyadh yang bertandang.











🥀🥀🥀

MENANGIS.

Lantunan merdu yang didendangkan oleh Aisya menjentik tangkai hati Riyyadh. Lalu, memecahkan empangan air mata yang bertakung hangat pada tubir matanya.

Melangkah menghampiri bunganya itu.

Merendahkan tubuh lampainya. Melutut dengan kedua belah kaki. Menghadap Aisya.

Perlahan-lahan, suara merdu Aisya berhenti berdendang.

Sudut bibir ditarik ke atas. Membentuk garisan yang melengkung menandakan gadis itu sedang tersenyum.

"Hubby..." Suara gemersik Aisya memanggil Riyyadh dengan nada yang lembut.

Membuatkan air mata lelaki itu semakin bertali arus dengan begitu lebat.

"Kenapa menangis?"

Riyyadh menggeleng. "Sebab hubby tak boleh bangun...hubby tak kuat untuk lawan rasa sakit ini..."

Aisya masih kekal tersenyum. Lalu, telapak tangannya yang lembut itu naik mengusap rahang tajam Riyyadh yang terbentuk itu.

"Sebab itu Aisya datang...Aisya nak teman hubby, Aisya nak salurkan kekuatan untuk hubby..."

𝐌𝐫𝐬.𝐑𝐢𝐲𝐲𝐚𝐝𝐡 𝐙𝐚𝐲𝐲𝐡𝐝𝐢𝐭𝐡 : 𝐇𝐢𝐬 𝐋𝐞𝐠𝐚𝐥 𝐖𝐢𝐟𝐞 [✓]Where stories live. Discover now