🌹ISTIMEWA AIDILFITRI (3)

13.5K 962 255
                                    

BIBIR pucat Aisya mendesis kesakitan. Birai matanya bergenang. Kudrat yang ada dikerah sepenuhnya untuk mengendong Arjuna. Rengekan anak kecil itu diselangi dengan esakan kecil yang mengundang resah di hati Aisya.

Asyman dan Asytar ditinggalkan sebentar bersama Arwa sementara Aisya memujuk Arjuna yang masih tidak kebah demamnya.

Nama Riyyadh melintas dari bibir kecil Arjuna. Membuatkan Aisya semakin dihurung sayu dan pilu. Di dalam keadaan begini, Riyyadh keluar meninggalkan mereka anak beranak sedangkan hari ini adalah hujung minggu. Seharusnya tiada alasan kerja mahupun sibuk. Tetapi, Riyyadh tetap membiarkan Aisya menguruskan anak-anak sendirian dengan alasan dia memerlukan masa untuk menenangkan diri setelah kata cerai dipinta oleh Aisya. 

Hati yang rawan kian diguris dengan luka yang begitu dalam. Namun, Aisya tidak mengeluh atau menangis di hadapan anak-anak. Sekalipun Riyyadh tidak ambil peduli, dirinya sebagai ibu akan menjaga dan mempertahankan empat permata berharga itu.

Jari runcing Aisya bergerak mengesat air mata Arjuna yang masih mengalir hangat.

"Ibu...Juna nak babah..." Lirih Arjuna.

"Babah sibuk, sayang. Ibu bawak Juna pergi klinik ya?" Pujuk Aisya walaupun hatinya sendiri tidak terpujuk.

Arjuna menggeleng. "Babah tak syayang Juna...Babah tak peluk Juna...Juna akit..."

Ya Allah,

Pekung di dada Aisya hampir pecah. Kekuatannya hampir rapuh mendengar lirihan si kecil itu.

Harus bagaimana lagi untuk Aisya  memujuk anak-anak yang menjadi mangsa kedinginan Riyyadh? Tidak bersalah namun dijadikan punca oleh bapa mereka sendiri yang terlalu menjunjung ego dan rasa cemburu.

Rambut tebal Arjuna diusap lembut. Memujuk anak kecil yang merindui kasih sayang dari sang bapa.

"Kita pergi klinik, ya? Suhu Juna makin panas. Ibu risau. Ibu tak nak anak ibu sakit. Hmm?"

Setitis air mata Aisya jatuh ketika Arjuna menggeleng dan mula menangis semahu hati.

Aisya letih. Rasa mencucuk yang menyerang kepalanya mencengkam urat dan saraf. Tetapi kesihatan Arjuna dijadikan keutamaan.

"Arjuna...jangan buat ibu macam ni, sayang. Kita pergi klinik, ibu risau demam Juna melarat." Namun, tangisan Arjuna semakin menjadi-jadi seraya menolak dan menepis tangan Aisya yang cuba memeluk tubuh kecilnya.

"Juna...tak kesian dekat ibu ke sayang? Juna dah tak sayang ibu ke?" Kewarasan Aisya mencecah ke ambang yang tidak mampu untuk dikawal lagi.

"Juna nak babah! Juna amau ibu! Babah! Babah!" Jerit Arjuna dengan tangisan yang sangat kuat. Kakinya menendang pergelangan tangan Aisya tanpa sengaja ketika dia cuba meronta.

"Arjuna!" Tempik Aisya. Air mata berderai laju.

Arjuna meringkuk ketakutan. Melihat kemarahan ibunya yang diselangi dengan tangisan.

"Ibu penat, Juna...ibu penat! Kenapa Juna pun layan ibu macam ni? Juna pun tak dah sayang ibu ke? Ibu cuba bagi yang terbaik untuk suami dan anak-anak ibu, tapi tak pernah dihargai. Ibu dah penat, Juna...ibu nak rehat...tapi ibu tetap utamakan anak-anak ibu. Tapi semuanya sia-sia. Anak-anak pun tak hargai ibu...apalagi yang ibu boleh buat Juna? Hidup ibu tak pernah bahagia..."

Dada yang sesak ditepuk kuat. Betapa Aisya rapuh di saat ini. Tiada lagi ketabahan di hatinya. Tiada lagi kesabaran yang mampu ditahan olehnya.

Aisya menarik nafas. Mengumpul sisa kekuatan yang mungkin masih bersisa di dalam hatinya walaupun hanya secebis.

𝐌𝐫𝐬.𝐑𝐢𝐲𝐲𝐚𝐝𝐡 𝐙𝐚𝐲𝐲𝐡𝐝𝐢𝐭𝐡 : 𝐇𝐢𝐬 𝐋𝐞𝐠𝐚𝐥 𝐖𝐢𝐟𝐞 [✓]Where stories live. Discover now