BAB 26

6K 522 61
                                    

PEMBEDAHAN ITU SUDAHPUN berjalan selama tiga jam

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

PEMBEDAHAN ITU SUDAHPUN berjalan selama tiga jam. Tiga jam itu juga Engku Fatih tidak berganjak dari luar bilik bedah. Kelihatan beberapa orang doktor pakar dan houseman masih bertungkus-lumus cuba menyelamatkan satu nyawa yang hampir putus ketika ini.

"Engku, saya takut."

"Saya tahu ada orang tak suka Engku. Ada orang nak bunuh Engku. Ada orang nak bunuh Engku... "

"Kau cakap apa? Ada orang nak bunuh aku? Siapa? Kau cakap sekarang! Siapa nak bunuh aku?!"

Mata juring Engku Fatih tidak pernah berkedip memandang proses pembedahan di sebalik dinding lutsinar bilik pembedahan.

Nafas yang terkumpul dalam ruangan dada dihembus secara perlahan-lahan.

Terkilan. Engku Fatih masih terkilan kenapa Ezarra sanggup buat semua ini demi dia? Dalam rasa terkilan itu juga turut diserabut rasa marah, geram, malu dan rasa bersalah.

Bodoh. Bodohnya engkau perempuan. Kenapa kau buat semua ini demi aku? Atau kau nak buat aku rasa terpukul atas apa yang buat selama ini?

Tak mudah, Ezzara Aisya. Kau tak boleh pergi macam ni saja. Aku tak akan sesekali biar kau pergi cara ini. Kau tak boleh tinggalkan aku semudah ini.

Lepas ni, aku tak kisah. Aku tak kisah kau nak berlari pada aku saat bahaya. Mungkin itu salah satu cara aku kekalkan kau hidup disamping aku. Menjalani semula hukuman yang kau patut terima atas apa yang kau dah buat pada arwah Engku Faridh.

Hukuman kau belum habis. Hidup mati kau, aku yang tentukan. Kau faham tak, Ezzara Aisya?

Penumbuk dikepal. Kembang-kempis hidung mancungnya melihat betapa nazak dan peritnya Ezzara bergantung dengan hos-hos berbagai saiz waktu ini. Engku Fatih rasa tak adil. Rasa takut.

Kau tak boleh pergi tanpa izin aku. Aku tak akan lepaskan kau pergi, Ezzara Aisya. Tidak akan!

"Engku Fatih?"

"Hello, Engku Fatih?"

Lamunan Engku Fatih menjunam pergi. Tengkuk dikalih pada seorang doktor bedah berbaju biru. Senyuman pahit Doktor Norman menyingsing, timbul perasaan negatif dalam diri Engku Fatih.

Ada berita yang tidak baik kah?

"How was my wife, doctor?" Aju Engku Fatih.

"She's too weak."

"Tembakan nyaris-nyaris terkena jantung Cik Puan Ezzara. Kami dah keluarkan dua peluru. Ia adalah peluru berkembar.  Satu, kena bahu. Dua, nak kena jantung."

"Tapi, kondisi dia tak berapa baik sebab kehilangan banyak darah. Buat masa sekarang, kami sedaya upaya buat pemindahan darah yang sesuai untuk Cik Puan Ezzara." Sambung Doktor Norman.

Engku Fatih pejam mata seketika. Menarik oksigen yang cukup buat diri.

"You should thank her. Kalau isteri Engku tak selamatkan Engku, ia akan terkena jantung Engku. Ia boleh meragut nyawa Engku. Orang yang tembak ni bukan sembarangan orang. Peluru tu tepat pada sasaran tapi confuse bila Cik Puan Ezzara berjaya buat halangan." Jelas Doktor Norman yang sudah banyak pengalaman mengendalikan mangsa kes tembakan seperti ini.

THE FATIH'S COURTWhere stories live. Discover now