DINGIN menyelit, sekadar bunyi pekikan dari peti suara sang hairdryer saja menemani. Ezzara pejam mata saat tangan kasar Engku Fatih menjelang lagi mengusap lembut rambutnya yang masih lencun. Tak ada apa yang ingin dibicara, Ezzara cuma berdiam tapi akalnya tak lepas dari memikirkan siapa lelaki ini sebenarnya.
"Awak buat apa tu?" Suara Ezzara perlahan pecah melihatkan situasi Engku Fatih yang sedang menghidu secekak rambutnya. Hidu bukanlah sekadar menghidu, tapi kelihatan lelaki itu menikmatinya dengan penuh perasaan.
"Wangi." Puji Engku Fatih. Senyuman si pemuda itu kelihatan melebar mekar menyentuh telinga.
"Wangi? Sebelum ni bau busuk ke?" Seloroh Ezzara. Senyuman Engku Fatih automatik pudar. Kenapa? Dia ada salah cakapkah?
"Sejak bila abang cium isteri abang bau busuk? Ezzara sentiasa wangi."
"Iyalah, manalah tahu awak pernah cium saya ni bau hancing, bau kandang kuda." Cetus Ezzara, sekadar mengusik. Tak tahu pula Engku Fatih sentap lagi.
"Tch! Tak ada lah." Engku Fatih jauhkan diri, cuba menelan sikit demi sikit usikan Ezzara yang kedengaran lain macam saja. Pinggang dicekak. Bibir dikemam beberapa saat.
"Bau kandang kuda pun, abang tak jijik pun nak cium isteri abang sebelum ni..." Nod Engku Fatih tenggelam-timbul. Hair dryer disimpan semula ke dalam wardrobes. Sambil itu, hatinya berharap tinggi Ezzara tak lagi bergurau dengan ayat 'bau kandang kuda'.
"Sebelum ni? Tapi waktu awak cium rambut saya tadi, macam awak tak pernah cium saya pun sebelum ni. Betulkah ke awak ni pernah cium saya?"
"Don't tell me that you doesn't remember my kisses, honey." Engku Fatih tersengih palsu.
"Saya tak ingat. Ada bukti? Buktikan." Ezzara tadah tapak tangan depan Engku Fatih.
"Seriously? How? Abang memang tak ada bukti, bukti dia dalam ingatan Zarra." Tubuh Ezzara dihimpit perlahan ke birai katil.
Ezzara terpaku. Melirik wajah tampan Engku Fatih dengan hujung mata.
"Jangan pandang abang macam tu."
"Kenapa?"
"I can't stand it." Ungkap Engku Fatih. Perit, dulu itu adalah lirikan mata yang paling dia benci. Sekarang, tak tahu sebab apa dia boleh angau akan lirikan mata bak mata seekor rusa betina tersebut.
"Mata Zarra cantik sangat. Dari dulu sampai sekarang."
"I—I have something to ask you. Apa Zarra rasa sekarang ni? Zarra cintakan abang tak?" Engku Fatih kedengaran serius dengan soalannya.
Ezzara terdiam sebelum terketawa mendengar soalan pemuda itu. Lelaki ini sudah gilakah?
"Saya baru nampak awak dua tiga hari ni saja. Macam mana perasaan tu boleh bercambah dalam masa tiga hari ni saja?"
YOU ARE READING
THE FATIH'S COURT
Roman d'amour"DALAM DUNIA NI , kita tak boleh baik sangat dengan orang, Fatih. Bila kita terlalu baik mereka mudah pijak kepala kita. Jadi, bila orang buat baik, kita baik. orang buat kita, balas balik." Itulah prinsip hidup Engku Fatih. Engku Fatih, seorang lel...