ZIYAAD menghilangkan diri entah ke mana. Dah balik KL kut. Aku dah cuba hubungi dia tapi satu pun tak berjawab.
Haih. How the table has turned.
Rasa bersalah menguasai dada. Abel hanya menggelengkan kepala bila dia pulang daripada rumah Mak Nah dan dapat tahu aku dan Ziyaad masih bergaduh.
"Kau tahu, Ziyaad macam orang gila cari kau. Aku balik Malaysia sebenarnya atas permintaan dia. Dia minta tolong aku cari kau. Tiket aku balik sini dia yang tanggung tau." Cerita Abel menambah rasa sendu di hati.
"Kau tahu dah dua hari dia tak tidur risaukan kau. He's been living with cofffee only. Ziyaad tak bagitahu pun parents kau sebab dia taknak diaorang marahkan kau. Merajuk sampai tinggal suami."
"Aku tahu aku salah, Abal. Tapi berdosa ke aku rasa sakit hati dengan apa yang dia rahsiakan daripada aku selama ni? Kau bukan tak tahu seteruk mana kejadian malam tu mempengaruhi hidup aku lepas tu.." Abel mengeluh.
"Tak salah, Fee. Kau layak marah. Aku pun dah marah Ziyaad time dia cerita semua benda dekat aku. Tapi kau kena rasional sikit. Salah Ziyaad tu sikit je sebenarnya, yang salah banyak si Irfan tu. Tak adil kau nak berdendam lebih-lebih dekat suami kau yang tak tahu apa-apa."
"Kau nak tahu, Fee? Selama ni bukan aku dengan family kau je yang lindung kau daripada Irfan. Lepas jantan tu dilepaskan dengan ikat jamin, Yad pastikan Irfan tak ganggu kau lagi. Senyap-senyap dia ikut kau. 3 tahun Fee dia jaga dan tunggu kau dari jauh.."
"Irfan tak berani nak kacau kau sebab Ziyaad ugut dia. Diaorang pun dah putus kawan lepas tu.."
"Jangan sebab satu kesalahan dia, kau terus nak lupakan semua kebaikannya..Aku rasa kau lagi tahu macam mana Ziyaad layan kau lepas kahwin.. Kau rasa dia berpura-pura ke, Feeya?"
Tak.. Aku dapat rasakan keikhlasan yang mendalam sepanjang menjadi isterinya.. Pandangan matanya tidak pernah menipu. Aku nampak cinta yang mendalam kepadaku di sepasang mata coklat itu.
Bertambah sebu hatiku. Rasa rindu kepadanya tiba-tiba memenuhi relung jiwa.
Tapi apa boleh buat, Ziyaad dah berjauh hati dengan aku. Nak pujuk tapi Ziyaad hanya seen segala mesej yang aku hantar. Geram pula tengok double tick biru tu!
Sedang aku sibuk merancang Plan Memujuk Suami, tingkap rumah nenek dibaling dengan batu. Pecah bersepai tingkap nako tersebut. Abel yang sibuk memasak nasi lemak di dapur datang terkocoh-kocoh dengan senduk di tangan.
"Anak siapa main bola kena tingkap rumah kau ni??" Aku bangun mendekati tingkap yang pecah. Bukan batu yang dibaling hamba Allah tersebut, tetapi seketul bata! Dililit dengan getah dan sekeping nota.
Aku ambil dan buka nota pada bata tersebut.
'Anak Inspektor Rahim kena mati!" Terus bergetar satu badan. Abel yang hairan dengan reaksi aku mengambil nota di tanganku dan membacanya sendiri. Matanya bulat membaca perkataan di kertas tersebut.
"That's it Feeya. I'm telling your husband." Dengan itu, Abel terus menelefon Ziyaad dan menceritakan segalanya. Termasuk mesej pertama yang aku terima beberapa hari sebelum ini.
Aku tarik dan peluk kedua kaki aku. Death threats.. Ingatan kembali kepada peristiwa beberapa tahun yang lalu.. Ugutan mautlah yang mendorong aku untuk menamatkan hubungan aku dengan Irfan..
Yang berakhir dengan aku terjelepok lemah di tanah..
Aku tutup kedua telinga dan mataku. Kenapa bayangan Irfan memukulku kembali di ingatan?
Badanku ngilu-ngilu. Parut di dagu berdenyut sakit. Seperti ternampak senyuman sinis Irfan ketika dia berusaha melucutkan seluarnya..
"Abang! Tolong Fee!!" Nama Ziyaad yang aku laung di luar kesedaran aku.
YOU ARE READING
Perfectly Imperfect [C]
Romans"I am a fool for all of your perfect imperfections." Feeya Athiya. Seorang gadis extra 'comel' yang desperate nak habiskan degree. Merasakan dirinya serba kekurangan beserta pengalaman buruknya dengan spesies lelaki sebelum ini, Feeya tolak jauh-jau...