24

511 24 0
                                    

KOEN

Mijn wekker springt op 6.30u. en loopt af. Een liedje vult mijn hele kamer met muziek. Ik doe mijn ogen moeizaam open. Ik had gisteren echt vroeger moeten gaan slapen. Maar dat kon ik gewoon niet! Het was zo gezellig met Tineke! Ik wil op de snooze-knop duwen, maar ik bedenk me. Als ik op die knop duw wordt het binnen enkele minuten alleen maar erger om wakker te worden. Ik sta dus maar gewoon op. Met veel moeite geraak ik uit mijn bed en terwijl ik naar badkamer slenter, denk ik aan al die mensen die vandaag niet moeten werken. Het moet toch zalig zijn om nu te kunnen uitslapen en dan ook nog eens met oud op nieuw! Wij, bij de politie, moeten kiezen. Maar ja, dan had ik deze job maar niet moeten kiezen. Maar ik doe mijn job ontzettend graag en zou ze niet willen inruilen voor een andere, maar soms komt er toch wel meer bij kijken dan je denkt. Maar dat hoort bij, hé! Wanneer ik, eindelijk, de badkamer heb bereikt, kijk ik in de spiegel. "Oei, Koen, daar heb je nog wat werk aan!" zeg ik tegen mezelf. Wanneer ik dat heb gezegd, komt Barry naar boven gestormd. Hij komt op me afgelopen en springt tegen me aan. Die is blijkbaar beter wakker dan ik. Maar wat wil je ook, toen ik thuis kwam, lag Barry al te slapen. Hij heeft dus meer geslapen dan ik. En is dus ook meer uitgeslapen dan ik. Ik pak Barry stevig vast en geef hem een knuffel. Ik laat Barry terug los en hij loopt terug naar beneden. Ik kijk hem nog even naar hem tot hij beneden is  en kijk dan terug in de spiegel. Een zucht. Dit is echt hopeloos! Ik besluit om eerst mijn uniform aan te trekken. Want als ik eerst mijn haar doe, dan, ik ken mezelf, ligt het daarna toch weer helemaal overhoop. Als ik mijn uniform aan heb, ga ik terug voor de spiegel staan en probeer mijn haar een beetje op zijn plaats te krijgen. Als dat, ongeveer, gelukt is, neem ik mijn gel en doe mijn haar in een kuif. Hierna loop ik naar benden en Barry komt mij weer te gemoed gelopen. Ik aai hem even en ga dan naar de keuken. Net als ik een boterham wil nemen, voel ik mijn gsm trillen. Een korte tril. Een sms'je dus. Vol hoop dat het die ene persoon is, kijk ik op mijn gsm. Yes! Tineke!

Hey koentje! Al wakker? Het is werkdag hé! En ik vond het gisteren super met jou! xxx tineke

Er komt een spontane glimlach op mijn gezicht. snel antwoord ik.

Hey tientje! Ja maar het deed wel zeer om mijn bedje alleen achter te moeten laten! Ik wou dat ik vandaag verlof had genomen dan konden wij ook eerst nog iets leuks doen voor ik naar mijn ouders ga straks. Dan konden we gisteren nog eens herbeleven! Xxx koen

Ik lees het bericht nog eens na en druk dan op verzenden. Ik hoop dat ze antwoord, ook al valt er niet veel te antwoorden. Ik neem een boterham en pak de choco. Ik weet het, ongezond. Maar ik heb nu even suikers nodig om deze dag door te komen. En dan moet ik vanavond ook nog naar mijn ouders. Ik heb er niet veel zin in. Ik geef veel om mijn ouders en zie ze heel graag, maar ik wou gewoon dat ik vanavond bij Tineke kon zijn. Een tril. Snel kijk op mijn gsm. Weer komt er een spontane glimlach op mijn gezicht bij het zien van Tinekes naam.

Hey koentje! Ik heb ook steeds het gevoel dat mijn bed mij roept! En je moet je toch geen zorgen maken over mij! Ik kan perfect mijn plan trekken. Hoewel het wel leuker is met jou natuurlijk! Maar trek je daar maar niets van aan! xxx tineke

De lach die ik had voor het lezen van Tinekes berichtje, heb ik nu nog. Ik vind het zo lief van haar dat ze me er probeert van te overtuigen dat ze het niet zo erg vind om vanavond alleen te zitten. Maar ik geloof haar niet.

Je bent toch zeker hé dat je het niet erg vindt vanavond? Ik kan het anders wel afzeggen en verschuiven naar morgen ofzo? Xxx koen

Ik druk weer op verzenden. Hoewel het moeilijk wordt om de afspraak bij mijn ouders af te zeggen, zou ik dat voor Tineke gerust willen doen. Mijn ouders zouden niet kwaad zijn. Ze zouden wel een beetje teleurgesteld zijn, maar ze zouden er vooral wat achter beginnen zoeken. Zoals 'wat ga je dan doen?'. En dan kan ik moeilijk zeggen 'niets', hé. Dan moet ik wel zeggen dat ik naar Tineke ga. En dan zegt mijn vader waarschijnlijk: 'heb je een nieuw vriendinnetje?'. En dan moet ik zeggen 'nee, ze is gewoon mijn collega.' En dan zegt mijn vader weer: 'ben je zeker dat je niets voor haar voelt?'. Ja, en dan is het spelletje begonnen, hé! Ik kan echt niets geheim houden voor mijn ouders. Ze voelen dat er iets. Daarom praat ik als ik bij mijn ouders ben ook zo weinig mogelijk over het werk. Dan kan ik zeker niets vertellen over Tineke. Weer een tril. Tineke!

Hey koentje! Nee dat moet je niet doen! We praten subiet op kantoor wel verder! Tot subiet! xxx tineke

Ik antwoord snel.

Oké! Tot subiet! En gaan we vanmiddag een broodje halen? Anders moet ik mijn lunch nog maken ;)  xxx koen

Ik verstuur het sms'je en smeer dan een dikke lag choco op mijn boterham en eet hem op.  weer een tril. Ik lees snel het berichtje.

Super idee! Tot subiet! Xxx tineke

Er komt eigenlijk wel een gevoel van opluchting mijn lichaam binnen. Nu moet ik niet aan mijn ouders vertellen dat ik niet kan komen vanavond en ontsnap ik aan hun kruisverhoor. Alhoewel ik voor Tineke met alle plezier dat verhoor zou ondergaan. Ik sluit het sms'je en steek mijn gsm weg. Ik pak mijn spullen en vertrek naar kantoor.


Gewoon vrienden?Waar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu