RE 11 - Tahun Baharu Bahagian 2

3.2K 29 1
                                    

Tingkatan empat juga dikenali dengan tahun bulan madu kerana pada tahun ini ramai yang santai berehat setelah penat bertungkus-lumus untuk PMR. Tahun hadapannya barulah kembali huru-hara kerana mahu SPM pula.

Masa ni ramai yang baru-baru nak belajar 'couple' sewaktu di tingkatan empat ini. Begitulah juga aku dahulu dengan Azura. Kekesalan terbesar di dalam hidupku.

Perangainya yang selalu mahu mengawal hidupku, selalu nak menang sehinggakan kami sering berdebat disebabkan perkara-perkara kecil. Itu baru di peringkat sekolah. Bila berkahwin, hari-hari bertikam lidah.

Argghhh...kenapalah aku nak kena ingat benda tu lagi? Aku hanya mahu menjauhkan diri daripadanya.

Eh, tapi ada satu sahaja yang aku boleh dekatkan diriku. Iaitu adik angkatnya yang mesra dengan panggilan Noni.

Aku segera berlari ke tangga berhampiran perpustakaan bagi mencari sasaranku. Biasanya dia akan turun dari perpustakaan di dalam waktu-waktu begini.

Aku melihat jam Fossil di pergelangan tanganku hadiah daripada Bernard sebaik dia mendapat tahu aku mendapat keputusan terbaik PMR.

Pelajar-pelajar di pekan kecil ini tidak berapa tahu akan jenama ini. Mereka selalu bertanya, "apa jenis namalah, Fossil? Fosil dinosaur ke?".

Tetapi berlainan pula dengan Alina tadi. Dia terus menangkap pergelangan tanganku sebaik matanya terpandang jenama jam. Aku pula mengambil kesempatan itu dengan menyilangkan jari-jemari kami. Dia tertunduk malu, tetapi tidak pula marah.

Melihatkan Alina terpaku mengamati jam tanganku, Amani sibuk bertanya, "tengok apa?"

Tangan kananku berpindah pula ke Amani, yang mana aku turut menyilangkan jari-jemariku dengannya. Dia tersenyum, lalu mengepitkan hujung jari-jarinya bagi mengenakan aku. Agak pedih tanganku juga kerana jari-jemarinya kurus dan tidak banyak isi.

'Okey, Noni sudah pun keluar dari perpustakaan, sorang diri macam biasa,' kataku di dalam hati.

Tangga di situ ada dua, dan berbentuk 'V'. Satu menghala ke arah hadapan perpustakaan dan sebelah lagi menghala ke arah bilik kaunseling, bilik pengawas dan stor buku teks. Kedua-dua blok dihubungkan dengan koridor di sebalik tangga.

Tetapi, masalah kedua-dua tangga ini ialah, lebarnya agak sempit. Peluang itulah yang digunakan aku dengan menaiki tangga dengan agak tergesa-gesa apabila Noni telah pun berada di pertengahan tangga.

Sewaktu kami berselisih, aku sengaja menggeselkan tangan pada teteknya yang bersaiz besar. Dia terus sahaja gelak terbahak-bahak.

Satu perkara yang sememangnya aku tahu tentang Noni, dia akan ketawa besar di dalam situasi sebegini. Mungkin itu mekanismenya bagi menahan malu.

Dia terus bertanya, "besar sangat ke sampai boleh tergesel?".

Aku segera memerhatikan sekeliling kami sebelum meramas kedua-dua teteknya dan berkata, "besarlah...tak pernah tengok besar macam ni".

Noni hanya membiarkan sahaja tanganku. Apabila sudah agak lama, dia bertanya, "nak pegang sampai bila ni?"

"Sampai awak bagi saya tengok, kot?" balasku bersahaja.

Matanya bagaikan memikirkan sesuatu yang nakal. Lalu tanganku ditariknya ke satu sudut koridor di tepi perpustakaan. Tidak ada sesiapa yang akan nampak di situ melainkan pelajar-pelajar yang keluar dari perpustakaan.

Noni tunduk sambil menyelak baju kurung serta branya. Ini pertama kali aku melihat badannya, perutnya ada four packs dan teteknya sememangnya besar. Putingnya pula berwarna coklat.

RE: Semula - A New Beginning... [Complete]Where stories live. Discover now