Sesi persekolahan baharu bermula, pagi itu aku berjalan sambil berbual dengan Wandi. Aku bertanya, "kau macam mana? Nak aku gantikan dengan awek lain ke?"
"Huishh...tanya macam bapak ayam je kau ni. Hahaha. Rilekslah...aku dengan Noni okey je. Kitorang bukannya couple pun?" balas Wandi.
"Yeke ni? Tapi, Noni tu tak habis-habis cakap nak setia dengan kau. Kalau bukan couple, apa lagi?" tanyaku sambil berfikir.
"Skandal...aku satu-satunya skandal yang dia akan ada. Dia kata tak nak couple-couple ni..." beritahu Wandi sambil tersengih gatal.
"Tapi, aku rasa...kau nanti akan ada problem besar," sambung Wandi lagi.
Aku terus bertanya, "hah? Problem apa pulak tu?"
"Nanti kau taulah...hahaha," jawab Wandi sambil tertawa.
Wandi juga memberitahuku, "oh ya...sebab aku dengan Noni tak ada port yang betul-betul line clear...kau kenalah stop skodeng dekat sungai lepas ni".
Aku terus mengeluh sambil berkata, "Hak aduh, kau ni pun...bikin rosaklah~ ana punya program~".
Ini merupakan tahun terakhir aku bersekolah, aku sememangnya tidak sabar untuk menamatkan sekolah dan mula hidup sendiri di Kuala Lumpur.
Sebaik sahaja melangkah masuk pagar sekolah, aku terus menegur beberapa pelajar perempuan yang sama kelas denganku pada tahun lepas. Kebetulan salah seorang daripada mereka merupakan pengawas yang ditugaskan untuk menjaga pagar sekolah.
Teguranku yang baik serta sopan dariku tiba-tiba dibalas dengan herdikan, "buaya!"
'Eh? Apa dah jadi?' tanyaku kehairanan.
Wandi pula tergelak besar di sebelahku bagaikan tahu apa yang terjadi. Dia bercerita, sejak di Genting tempoh Sara menceritakan kepada mana-mana perempuan yang dikenalinya mengatakan yang aku ini buaya kelaparan yang tidak cukup dengan seorang perempuan sebagai mangsaku.
"Lah...bukannya kitorang couple pun?" aku mempersoalkan apa yang diceritakan Wandi kepadaku.
"Aku pun tak tau nak cakap apa...hahaha. Eh, aku jalan pergi dewan sekolah dulu, bahaya jalan lama-lama sebelah buaya ni. Kakaka," kata Wandi sebelum meninggalkan aku.
Setiap kali aku berselisih dengan mana-mana perempuan sama ada kenal ataupun tidak, mereka akan melenting sambil memanggilku buaya.
'What the damn hell? Macam mana buaya ni nak cari makan lepas ni?' tanyaku di dalam hati.
Sedang aku mengelamun sambil berjalan menuju ke kelas, tiba-tiba tepi bahu kiriku ditumbuk kuat. Kedengaran suara perempuan memanggilku, "buaya!"
Aku segera menoleh ke arah perempuan yang menumbuk tepi bahuku itu dan berkata, "oh, kau Tisha".
Sambil dia hanya tersengih-sengih mentertawakanku, aku menghimpitnya sehingga belakang badannya rapat dengan dinding.
Tangan kiriku diletakkan pada dinding sambil bibirku rapat membisikkan di telinganya, "buaya ni nak makan kau hari ni...pukul berapa time makan?"
Aku tidak mengharapkan apa-apa jawapan daripada Tisha, tetapi dia membalas, "pukul dua...lepas budak-budak sesi petang masuk kelas, Mia cakap dia balik awal hari ni".
Berpuas hati dengan jawapan Tisha itu, aku terus mencium pipinya sebelum meninggalkan dia keseorangan mengipas-ngipas mukanya dengan tangan.
Tidak lama kemudian, aku berselisih dengan Cikgu Zuraida pula. Dia berdehem menegurku, "ehem...buaya. Huhu. Buaya gersang tak hari ni?"
YOU ARE READING
RE: Semula - A New Beginning... [Complete]
Historia CortaApakah yang anda akan lakukan sekiranya suatu hari anda kembali ke masa lampau? Apa yang akan anda ubah? Faris sering bercerita tentang masa mudanya kepada pekerja-pekerja perubatan dan juga kepada sukarelawan yang menjaganya. Kekesalannya di atas...