"AGAIN?" Khair menyebak rambutnya kebelakang. Haellyn tersengih sahaja. "Wot? Apa pula salah I kalini?" Terkedip-kedip mata bundar itu.Pagi tadi sengaja dia meletakkan ubat cirit-birit kedalam air papanya. Dengan harapan papanya tidak dpat berjumpa Khair dan digantikan dengan dia. Dan yep. Itulah keadaannya sekarang. Mereka sedang berada didalam pejabat Khair.
"Khat, leave us alone." Khatrina mengangguk dan terus tunduk sedikit dan berlalu pergi. Haellyn tersengih. "You saje kan halau Khatrina sbb nak luang mase dengan I. Aww such a sweet person you are." Sempat dia mengenyit mata sekilas.
Tapi tulah. Jejaka hensem ni tak pandang pula dia. Hmm.
"First, kita berdua berjumpa hanye untuk berbincang. That's it. And second, please watch out your clothes before come to my office."
Haellyn mengalih pandangan kearah pakaiannya. Berkerut dahinya. Ape yang salah? Dia memakai baju yang tiada lengan namun ditutupi dengan jaket kulit dan seluar lagging hitam. Ini mmg pakaiannya. Pakaian santai.
Khair melepaskan keluhan lalu panggung kepala melihat Haellyn yg masih tidak faham akan pernyataan itu tadi.
"Seluar you. Ketat sngat. Siapa je pakai lagging sekarang? Lebih baik takpayah pakai seluar kalau pakai seakan-akan berbogel. Habis nmpak bentuk kaki you and you punya 'mahkota'. Tak malu ke?"
Terus Haellyn menyilang tangan kearah bawah perutnya. "Ei kenapa mata you liar sngat? Takpayah la perhati kat situ. Tak sangka kan you ni nakal juga kan?" Kata Haellyn sambil tersengih gatal.
"I cuma tegur sahaja. I tak perhati tapi I nampak bentuk kemaluan you walaupun dari jauh. Tak boleh ke ubah penampilan sikit?" Maaf kawan2, Khair ni lelaki tua. Dia cakap tak bertapis tau. Khair terus bangun dari duduk dan mengambil jaket kulitnya.
"Nah ambik tutup." Haellyn mengambil perlahan-lahan. Sempat dia mnyentuh jari Khair. Khair berdecit perlahan. Gatal betul pompuan ni.
"Ok so I'm done discuss everything from A-Z about your work. And you can ask my assistant if you have anything that you not understand. It's that clear Haellyn?" Haellyn tersengih sahaja sambil memerhati Khair yg sedang menulis ssuatu diatas kertas itu. Berkerut dahi Khair apabila tiada jawapan dari pihak sana.
Dia panggung kepala dan melihat senyuman merenyam Haellyn. Khair mengeluh perlahan. "You dengar tak ape I cakap ni Haellyn? Fokus bleh tak? Penat I bercakap tapi you sikit pun tak fokus ke ape?" Sedikit meninggi suaranya.
Haellyn tersentak. Dia tersengih. "Hehe I lapar la Khair. Kita pergi makan jom? Lagipun sekarang dah wktu makan kan? Should we?" Haellyn mengenyit mata kearah Khair.
Khair mengetap rahangnya. Rasa marah makin membuak-buak. Sngat pantang atok moyangnya apabila dia bercakap tapi orang buat tak endah. Khair bangun dan menghentak meja. Terkejut Haellyn dibuatnya.
"What the heck are you talking?! I bercakap tentang kerja and then you tiba2 sahaja masukkan hal lunch dalam perbincangan kita. You bodoh ke Haellyn?! Sengaja nk buat I marah ke mcm mana?!" Haellyn mengerdipkan matanya.. Takut airmata jatuh..
Pertama kali orang luar memanggilnya bodoh..
"I told you jangan main-main dengan I! Tuan Harman hntar you untuk discuss bukan menggedik mcm perempuan yg takde maruah! Kalau I bagitau Tuan Harman tentang hal ini I'm pretty sure that he will send you to another company."
Haellyn hanya menunduk. Papa.. ada org marah Lyn. Khair melepaskan keluhan berat.
"Kalau mcm ni perangai you, lebih baik you balik semula ke US. Kat sana you nk gedik dngan sape2 pun takpe. Nk buat kerja bodoh pun tkde org kisah. Nak pergi club dan berfoya-foya minum arak pun or--"
PANG! Terkalih muka Khair kekanan apabila dpat tamparan hebat daripada Haellyn. Dia terus memandang tajam kearah Haellyn.
Haellyn menunjukkan jari telunjuk kearah Khair. "You're too much. You ingat I perempuan mcm tu ke Khair?!"
Khair tersenyum sinis. Dia menolak dinding pipinya dengan lidah dan memandang badan Haellyn dari atas kebawah. "Well I tengok cara you berpakaian pun I dah dpat agak yang you ni perempuan yg bebas dan liar. So jangan nk salahkan I dalam hal ni. Pakaian you melambangkan diri you."
Haellyn mengetap bibirnya. "Huh.. Teruskan dengan fikiran kolot you. Tak sangka fikiran you pun agak kotor. Menganalisis orang melalui pakaian. Umur you dah mencecah 35 tahun tapi fikiran you lagi tak matang dari I."
Haellyn membuang keluh. Dia senyum kelat. "Okay Tuan Khair. I akan buat kerja I. I dah dengar smua penjelasan you tadi. Dan I semat dalam fikiran I termasuklah ayat hina you tu."
Haellyn mengambil beg dan ingin melangkah pergi namun terbantut apabila suara Khair menerjah ke telinganya.
"Dan I harap you sematkan dalam fikiran you ayat yg I akan tuturkan ini. I tahu you datang pada I hanya untuk main-main dan mengorat I dengan kata lain nk bercinta dengan I. But I want to remind you that we're never can be together. Ingat ayat I tu sampai you mati."
Haellyn tersenyum kelat. Dia memusingkan bdan kearah Khair.
"As you wish. See you when I see you".
BUMM! Bergema ruangan itu setelah Haellyn menghempaskan pintu tersebut. Khair meraup wajahnya berkali-kali.
"Shit! Aku sakitkan hati orang lagi.." Dia memejam mata. "I'm sorry Haellyn.." Gumamnya.
Kathrina yg melihat Haellyn kluar dari pejabat itu terus menghampiri Haellyn. "Ni cik Haellyn jadual you I dah--" Terbeliak matanya apabila melihat mata kemerahan milik Haellyn.
Dia menyentuh bahu Haellyn. "You okay?" Haellyn mengangguk dan snyum. "Yapp I'm okay hehe tadi mate i msuk habuk. Mata I ni sensitif sikit. Meh sini jadual I. I akan ada assistant right? You ambik assistant lelaki or perempuan?"
Kathrina hanya senyum janggal. Dia tahu kenapa Haellyn menangis. "Assistant you nanti lelaki. But don't worry. Nama je lelaki tapi dia tu 95% lagak perempuan.Agak menggelikan la." Haellyn tergelak sedikit.
"Okay2 nah its okay. I lebih prefer lelaki daripada perempuan. Tq for this Kath. Lebiuu.Muahh." Sempat dia mencium sekilas pipi kanan Kathrina dan berlalu pergi.
Kathrina hanya senyum tipis dan menggeleng kepalanya. Kemudian dia panggung kepala kearah lelaki yang mengintai mereka dari tingkap bilik. Kathrina mengeluh.
"SAYA tahu saya tak perlu masuk cmpur hal Tuan tapi..."
Khair panggung kepalanya. Dia menjungkit kening. "What? Just tell me Kath. I'm still listen."
Kathrina menggigit bibirnya. "Haellyn masih remaja. Dia masih berumur 23 tahun. Kalau nakal sikit tu saya rasa tak perlu la Tuan menengkingnya. Hati dia lembut.."
Kathrina dengar segalanya. Suara jerkahan itu sngat kuat. Nasib baik mse tu mase lunch. Jadi tiada orang lain selain mereka bertiga.
Khai meletakkan pen dan meraup kasar wajahnya. "You tak faham Kath. You sendiri tahu kan mcm mane prosedur I bekerja. I tak suka yang main-main. And I don't care dia masih muda atau tak. Dia kena terima perangai I kalau dia nk jadi bawahan I."
"You pun slalu kena tengking dlu kan? And now look at you. Buat kerja kemas dan tertib. Kerana apa? Kerana tengkingan I. I hnya mengajar. Dia harus menerima."
Kathrina mengangguk. Dia faham akan itu. "Tapi tadi dia.. menangis Tuan." Khair mengangguk. "I knew. Biarkan. Biar dia tahu tak semua orang kena dengar ckap dia. Mungkin dia slalu dimanjakan. Kerana itulah perangai dia mcm budak-budak. And I don't like her."
Kathrina mengeluh. Dah kalau itu yg Tuannya ckap, dia takboleh buat ape. Bertabahlah Haellyn..
TBC🤍
Hero kalini redflag tau. Tapi betul ke tu Khair tak suka Haellyn tu? Awal sngat dia punya tak suka..
YOU ARE READING
KHAIR : SEEK OF LOVE [C]
Romance❣️1ST OBSESSED SERIES❣️ Umur bukan halangan seorang gadis untuk mencari teman hidup. Malah semakin berumur lelaki itu makin dia suka! Makin hot! "You ni gila la." - Izz Arman Khair "Yup. I gila-gilakan you! Jadi kekasih I jom?" - Haellyn Aryssa Peni...