KHAIR||HAELLYN - BAB 52💋

28.6K 691 26
                                    


SUNYI seketika ruang tamu ketika ini. Khair sudah pulang ke Malaysia dua minggu yang lalu namun baru hari ini dia ada kekuatan untuk mengadap keluarga mertuanya.

Dia sudah menceritakan segalanya kepada keluarga Haellyn tentang perkembangan Haellyn disana.

Tuan Harman melepaskan keluhan. "Kenapa Khair tak bawa Haellyn pulang kesini?" Khair senyum pahit.

"Khair dah cuba pa. Tapi Haellyn berkeras taknak balik bersama Khair.. Khair tahu Khair salah dalam hal ni. Khair minta ma, pa dan Ryn.."

Puan Aryana mengangguk lemah. Betapa dia rindu akan Haellyn.. Tuan Harman angguk faham. Anaknya memang degil. Dia tahu akan itu.

"Dah dua minggu Khair balik dari US ke Malaysia.. Dan dalam dua minggu tu juga Khair pujuk Haellyn melalui mesej.. juga surat dan juga menyuruh orang Khair disana untuk menghantar bunga kepada Haellyn supaya hatinya lembut untuk menerima Khair.."

"Tapi.. Haellyn menolak smua tu.." Tuan Harman panggung kepala melihat riak mendung menantunya. Kasihan Khair harus menghadapi smua ini. Dahulu kehilangan ibubapa. Sekarang kehilangan anak dan isteri pula..

Sudah dua minggu Khair memujuk Haellyn. Menghantar bunga kepadanya, menghantar baju serta peralatan wanita. Namun sedikit pun Haellyn tidak memandang akan hal itu.

Pernah sekali Khair menyuruh orangnya memasang bunga api yg berbentuk muka Haellyn diatas bumbung rumah Haellyn. Namun Haellyn hanya melihat sekejap kemudian terus masuk ke biliknya.

Langsung tiada riak gembira diwajahnya.

Setiap hari Khair melakukan sesuatu agar Haellyn berlembut hati namun hanya riak yg seakan tiada perasaan yg Haellyn hamparkan.

Dan disinilah dia pengakhiran bagi Khair. Dia taknak berputus asa namun dalam masa yang sama dia tidak mahu Haellyn tersakiti olehnya dan tidak mahu Haellyn rimas dengannya.

"Khair dah buat keputusan untuk pergi jauh dari sini.." Tuan Harman, Puan Aryana dan Haerryn panggung kepala kearah Khair. Mereka menggeleng perlahan sebagai tanda tidak setuju.

"No Khair. Papa tak setuju.."

"Betul. Ryn pun tak setuju! Ryn tahu akak masih sayangkan abang.."

"Betul Khair.. Jangan buat mcm ni pada kami. Kami dah anggap Khair anak kami. Keluarga kami.." Puan Aryana sebak. Mana mungkin dia akan melepaskan anak kawan baiknya ini..

Khair senyum tipis. "Khair buat keputusan ni untuk diri Khair dan Haellyn. Haellyn yg minta untuk menjauh. Jdi Khair akan menjauh. Kalau Khair tiada disini, maka Haellyn akan balik kesini bertemu keluarganya."

Tuan Harman mengeluh. Anakku.. Kenapa buat suami mcm ni?

"Khair bukan suami yang baik. Khair bnyak khilaf. Setiap pertuturan Khair merobekkan hati Haellyn. Khair tak sanggup nak sakiti dia lagi. Jadi papa dan mama, izinkan Khair pergi jauh dari sini buat sementara waktu?.."

Puan Aryana kembali menangis. Tak. Dia takmahu kehilangan menantunya. Dia sayang sngat kepada Khair. Sayang yg tak terhingga. Hanya lelaki itu sahaja yg mampu menjaga anak sulongnya..

"Khair takkan tinggalkan Haellyn. Cuma Khair nak Haellyn berjumpa ibubapanya. Kembali kepada keluarganya. Itu sahaja..Khair taknak disebabkan Khair berada disini, Haellyn jadi beragak-agak untuk berjumpa keluarganya.."

"Tapi kamu keluarga dia juga Khair. Khair keluarga kecilnya. Khair adalah separuh hatinya. Jangan tinggalkan Haellyn.. Mama mohon.."

Khair menggenggam tangan ibu mertuanya. "Khair minta maaf. Tapi ni adalah jalan terbaik supaya Haellyn kembali kesini. Lagipun Khair dah rancang segalanya. Khair akan ke luar negara. Khair akan tinggalkan kerja Khair kepada kawan-kawan Khair.."

"Maksud Khair.. Khair keluar sendirian.. tanpa kawan?" Gagap saja bicara Tuan Harman ketika ini.

Khair mengangguk. "Ya. Khair akan pergi sendirian tanpa sesiapa.. Khair taknak ada sesiapa ganggu Khair buat masa ni. Khair akan bertolak sekejap lagi.."

Puan Aryana menangis teresak lalu memeluk erat tubuh Khair. Khair membalas pelukan itu. Khair menangis kembali apabila mndengar tangisan ibu mertuanya

"Kalau mcm tu Khair jaga diri.. Jangan lupa mama kat sini.. Mama akan sentiasa jadi mama Khair. Kalau Khair fikir tiada sape yg sayang Khair, Khair silap. Kami disini amat menyayangi Khair.."

Tuan Harman menggosok belakang badan Khair. Dia juga tidak mampu untuk berpisah dengan menantunya. Haerryn menahan sebak.. Dia amat sedih melihat wajah kemerahan abang iparnya.

Akak.. balik lah.. please.. Rintihnya.

CALIFORNIA

"Yeah Ryssa bagus. Teruskanlah ego menggunung you tu. Bukan main you tnjuk riak wajah yg tkde perasaan bila Khair pujuk you. And now what? You nak nangis teresak-esak mcm ni smpai keluar air mata darah ke?"

Ratna berpeluk tubuh melihat Haellyn yang menangis teresak-esak diatas sofa itu. Setiap hari dia menangis. Rasa bersalah katanya kerana menghiraukan Khair. Setiap masa Khair memberi hadiah melalui orangnya disini, Haellyn pasti akan menolak.

Kemudian selepas Haellyn masuk kerumah, dia terus menangis teresak-esak. Pening Ratna dan Reyna dibuatnya!

"I.. i rindu dia Ratna.. rindu gila.." Haellyn menghembus kuat hingusnya pada tisu yg dia pegang. Ratna menjulingkan matanya.

"Good! Teruskan dengan ego you. Junjung la ego you tu smpai Khair bosan dengan you! You kena ingat. Khair tu lelaki. Dia bleh kahwin empat kalau dia nak." Saje Ratna provoke kawannya. Haa jual mahal sngat kan?

Haellyn terus mencerlung tajam kearah Ratna. Dengan wajah comotnya dan rambut kusutnya. Ish! Tak senonoh bini Khair ni!

"NO! I takkan bagi sesiapa rampas Khair dari i!!" Ratna menjungkit bahu.

"I tak tahu. You tinggal dia hampir berminggu-minggu. I kenal Khair tu. Dia tu dah berumur. Nafsu dia mestilah membuak-buak apatah lagi you tinggalkannya hampir 4 bulan right? So i don't know. Entah dia nk lepaskan pada siapa bil air yang tertunggak tu.."

Ratna terus melangkah ke dapur. Haellyn melempar tisunya kearah Ratna. "NO! NO RATNA! YOU JANGAN CAKAP MCM TU! REYN! Look at Ratna! She's makes me overthinking!"

Reyna hanya santai mengunyah roti. Dia menjungkit bahu. Dia malas nk melayan. Berapa kali dah memujuk Haellyn namun Haellyn tetap dengan egonya.

So, padan muka.

"Serve you right." Haellyn tercengang apabila mndengar balasan daripada Reyna.

"Urgh! I hate all of you! You don't love me anymore Reyn and Ratna!!" Haellyn terus menumbuk-numbuk bantalnya.

"You yang tak sayang diri you Ryssa. You yang kejam terhadap hati you sekarang. So, spe yg perlu dipersalahkan dalam hal ini?" Ratna menjungkit kening lalu duduk bersebelahan dengan Reyna.

Reyna mengangguk. "I'm agreed."

"What? You agreed what?! You not understand malay! What do you mean you agree about it Reynaaaaaaa!!!!" Bergema suara Haellyn pada waktu itu. Kawan-kawannya sudah malas melayan.

Ego sangat kan? Haa junjung la ego tu puas-puas.

Takpa. Bagi je Author jaga Khair hekhekhek.

TBC🤍
Buu Haellyn buuu.

Vote and comment❤️

KHAIR : SEEK OF LOVE [C]Where stories live. Discover now