CALIFORNIA
KRING KRING!! KRING KRINGG!!
"Heyy Lyn Wakeup! Your father call you!" Roommate Haellyn menggoyangkan badan Haellyn yang sedang tidur lena. Terbongkang gadis itu tidur.
Rakannya yang bernama Reyna hanya menggelengkan kepala melihat rakan biliknya itu masih nyenyak walaupun telefonnya berbunyi berulang kali.
"Hmm please don't disturb me. I sleep late last night around 4am. Please please told my father that I have classes." Rengek Haellyn kemudian menekup mukanya ke bantal.
Reyna mencubit lengan Haellyn. Terkejut Haellyn dibuatnya lalu terus bangun duduk. "Reyna! Why you pinched my hand? It's hurt babe." Sebik sahaja wajah Haellyn.
"Ohh this kid... This time I don't want to include myself between your father and you okay? Just answer that call. It's really loud you know?" Reyna terus berdiri dan menghampiri mejanya sambil membebel.
"I told you already just sleep when you felt sleepy but you're so stubborn like hell! Read that romance novel over all night? What you get huh?"
Haellyn terus menutup kedua telinganya dan menjerit. "Arghhhh stop that nagging! It's makes my ears bleeding!" Reyna menggeleng kepalanya. Macam itulah keadaan mereka. Selalu bergaduh mulut namun mereka berkawan baik semenjak dari awal universiti lagi.
Haellyn terus mengambil telefonnya. Terbeliak matanya apabila melihat 12 missed call daripada papanya.
"God. It's dangerous.." Bisiknya.. Kemudian dia terus menekan punat hijau untuk menelefon papanya. Sempat dia berdehem sedikit.
"Hello papa! Kenapa call Lyn ni? Maaf-maaf tadi Lyn ada kelas sebab tu tak boleh jawab call papa." Reyna yang memasang telinga hanya menggeleng kepala.
Menipu ajer kerjanya. Dia tidak faham namun ayat itulah yang diutarakan oleh Haellyn setiap kali papanya call.
"Assalamualaikum." Gulp. Tertelan airliurnya mendengar itu..
"Waalaikumsalam papa." Tertunduk Haellyn. Aih. Dah lama duk di negara barat. Sampai terlupa memberi salam.
"Baru aje 5 tahun duk California. Dah lupa tentang agama ke?" Dum! Ini yang taknak ni. Salah sikit terus pedas ayat yang dikeluarkan.
Haellyn menetap di California semenjak dia berumur 19 tahun. Dia terlalu minat akan fesyen kerana itulah dia sanggup belajar hingga ke luar negara.
"Ala papaa cowyyy lah. Lyn dah nak beri salam tadi tapi papa yang bagi salam dulu. Takpe je macam tu kan? Bak kata pepatah orang tua didahulukan,yang muda dikemudiankan."
Huh. Ape? Ingat aku tak pandai ke tentang pepatah melayu?
"Pandai lah kamu! Pepatah mana Lyn korek tu? Memandai saje merosakkan pepatah melayu kan?" Haellyn sengih kambing.
"Hehe. Haa ni kenapa papa call? Selama ni papa call takde pula smpai 12 missed call. Ada urgent ke? Mama nak beranak pulak ke?"
"Allahu Lyn. Boleh tak bagi papa bercakap dulu? Selalu je potong percakapan papa tau. Mama tak beranak lah! Mengandung pun nelum. Tak sempat papa nak mengandungkan mama kamu tu. Dia asyik busy je dengan geng datin dia tu."
Terbahak-bahak Haellyn ketawa. Adoyai. Pening papa dibuatnya. Mana taknya? Dulu papa hanya melayan karenah mama. Tapi sekarang bertambah lagi dua geng mama. Dia dan Haeryn Alyssa, adiknya.
"Ok-ok papa. Just continue your words."
"Lyn balik bulan depan kan?"
"Ya papa. Bulan ni last. Lepastu say bye-bye la dekat California. Lyn ingat nak bukak cawangan dekat Malaysia je sebab lagi dekat. Lepastu kan pa--"
YOU ARE READING
KHAIR : SEEK OF LOVE [C]
Romance❣️1ST OBSESSED SERIES❣️ Umur bukan halangan seorang gadis untuk mencari teman hidup. Malah semakin berumur lelaki itu makin dia suka! Makin hot! "You ni gila la." - Izz Arman Khair "Yup. I gila-gilakan you! Jadi kekasih I jom?" - Haellyn Aryssa Peni...